Faits Divers

44Top3AnoekeckhArdtpublicaffairsassociatebijGoogleNederland,geefthaartop-3vanonlinezoekgewoontesvanconsumenten.`Teveelprintreclameisinwisselbaar'OverdenieuwstecreatieveontwikkelingenvanreclameinprintmediadiscussieerdenvijfreclamecoryfeeëntijdenshetCaféduPrintteCannes.PrintjurylidRaymondvanSchaik(fotorechts,bureauEtcetera),WimUbachs(UbachsWisbrunJWT),LodeSchaeffer(S-W-H),JoeriJansen(Rich)enhetBelgischeprintjurylidDirkDomen(DuvallGuillaume)warenheteensdatVW'sTerugroepactiebekroondis.Ubachs:`DezeDDBcampagneiszeerspecifiekenriskantvoordeVW-marketeersgeweestendaardooronderscheidend.Datmaakjenietvaakmeeinhetdagelijksebureauleven,ooknietinCannes.Wathierwordtingestuurdzitaltijdopdebeloftevaneencategorie,minderopdebeloftevanhetmerk.Daardoorisveelprintreclameinwisselbaar.'Sanoma-salesdirectorHenkBorstpleittedaaromvoor`klantenmetballen'.Schaefferreageerdedatjedanaltelaatbent.`Bureauenklantmoetensamenoppadgaanrichtingonderscheidendeprintreclame.Nietietsgeksbedenkenomdemarketeerteovertuigen.Zoekeerstgoedesamenwerking.'VolgensSchaefferishetknappertescorenmetwasmiddelinCannesdanmetflutcampagnesdiespeciaalvoorprijzenfestivalsgemaaktlijkenteworden.DatKPN'sGoeiemoggelnieteensdoordevoorselectiekwam,komtomdathijvolgensSchaeffer`incubatietijdontbeerde'.Terwijldezecopy-gedrevencampagnenogwelzomooivertaaldwasinGoodmoron.(PvWK)123EK's,busstaKiNGENENwElpiEsNieuwsfeitenhebbeninvloedophetzoekgedrag.VlakvoorhetEKwerdmeergezochtnaar`voetbal'.Ensindsbeginmeizijndezoekopdrachtennaar`busstaking'explosiefgestegen.Reclamecampagneszorgenookvoorverschuivingen.Zostondinjunihetwoord`welpie'hoogindewekelijkseGoogleZeitgeistlijstvanNederlandsezoekopdrachten.DooRwEERENwiNDHetaantalzoekopdrachtennaarziektekostenverzekeringenisinnovemberendecemberhoger.Enhetwoord`Crocs'isindezomermaandenpopulairderdanindewinter.Ditintegenstellingtot`uggs';hierwordtjuistindewinternaargezocht.altijD&oVERalHoewelerseizoensgebondenpatronenzijnteontdekkeninhetzoekgedragvanconsumenten,dezoekopdracht`EK'in2008veelvakerwordtingetoetstdanin2007,enweersinvloedenooknogeenrolspelen,isééndingvasttestellen:deconsumentbrengtveelvanzijntijddooropinternet.VolgenseMarketerwarenin200713,6miljoenmenseninNederlandgemiddeld10uurperweekonline.NederlandleidendincybercommunicatieEenkwartvanalleinternationalenominatiesindecategoriecybercampagnesginghetafgelopenReclamefestivalinCannesnaar...Nederland.Daarmeeisonslandindezetakvancommunicatieeninnovatievetechniekenwereldwijdleidendgeworden.DatbleektijdensheteersteCaféduCyberdatilsemedia,onderdeelvanSanoma,inCannesorganiseerde.DediscussieoverdigitalecaseswerdhiergeleiddoorAstridPrummel(Adformatie)metalspanelledencyberjurylidMartijnSengers(EuroRSCG4D),JeroendeBakker(vooraanopdefoto,vanbureau2008),DaganCohen(Lowe&Draftfcb)enMervyntenDam(Achtung!).`Nederlanddeedhetgoedmetweinigbudget',concludeertSengers.DeindezaalaanwezigeSpin-goeroeStephannaarCannesgevondenhadden.DeBakkergafdeBNNDonorshowalsvoorbeeldvaneennietingezondencampagne,waarmeeongetwijfeldeenLeeuwzouzijngewonnen.DesondanksvielenergenoegcyberprijzenvoorNederland:deinstortendeHema-website(bureauCCCP),adidas(180amsterdam),PisangAmbon(BrandBase),NikeenFifa(beideW+K),VW(Achung!),OnitsukaTigers(Woedend!)enVolvoXC90(EuroRSCG4D).LaterindeweekwoncyberGrandPrix-winnaarbureauProjectorTokyoooknogeensdeTitaniumGrandPrixvoorgeïntegreerdecampagnes,metuniqlockvoorklantUniqlo:eentijdsmeldingvooropjepcinvormvaneenmodeshow,diezichquakledingaanpastop(PvWK)hetmomentvandedag.FellingerwenstedeNederlandsecyberindustrie`veelexportkansen'toe.Welvondhijhetjammerdatnogmaarweinigkleinerebureausdeweg Cannes

Faits Divers

Voor PDF's, online spaarprogramma en catalogi zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw drukwerk.

MarketingTribune 0x13 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication