Marketing Science

Marketingtribuneno13|15juli2008MarketingScience47Nieuwsenhetconsumentenvertrouwen840-4-82-128688909294969800021.PiekinconsumentenvertrouwenmedeteverklarendoorwinstEK'88.2.Naintroductievandeeurovertoontvertrouwenenormedeuk.ConsumentheeftgevoeldatUit:`Dutchconsumerconfidence:Aneconometricanalysisofrationalperceptionsandirrationalspirits'(2007),MSc-scriptieKirstenSpahrvanderHoek,resultatenvanonderzoekuitgevoerdbijDeNederlandscheBankinsamenwerkingmetAdStokman.Wuppies,Welpies,weerTerwijldeBrulshirtsenWelpiesnietwarenaanteslepenendezonbuitenscheen,voeldenweonsgoedenkochtennaarhartenlust-ookniet-voetbalgerelateerdeproducten.Voorzolanghetduurde,wantzodraMarco,WesleyenRuudonsindekoulietenstaanenooknogeensdeEuropesespin-offvandekredietcrisisstevigblijktaantehouden,steekteenoer-Hollandseregenopenkeertons(koop)humeurzichweertenslechte.Hetoranjegevoelwordtrapnaardekeldersvanderetailersverplaatst:terugkeervandegoingDutchzuinigheidmetdehandopdeknip.EenvandebelangrijkstegraadmetersvoorconsumptievanduurzamegoederenishetvertrouwenvandeNederlandseconsumentindeeconomieenindeeigenpersoonlijkefinanciëlesituatie.DitvertrouwenwordtmaandelijksgemetenindeconsumentenvertrouwensindexvanhetCBSopbasisvaneengrootschaligesurveyindeNederlandsemarkt.Totvoorkortwasdezeindexvrijweleenblackbox.RecentonderzoekontrafelthetbuikgevoelvandeNederlandseconsumentenvertoontverrassenderesultatendieookvoormarketeerstalrijkekansenbieden.Wetenschappelijkonderzoeknaarconsumentenvertrouwen(gestartaandeUniversityofMichigan)ennaaranderegedragseconomischeonderwerpen,maaktnueenstevigegroeidoorrichtingdemarketingwereld(Camereretal.(2004),Foxalletal.(2007)).1bijdrageterrorisme[blauwelijn]bijdragezonneschijn[rodelijn]bijdragevoetbal[groenelijn]bijdragegevoelsinflatie[zwartelijn]prijzenenormstijgen.GesprekvandedagOpvallendisdatnaasthardeeconomischeinvloeden(werkgelegenheid,aandelenkoersen,huizenprijzen,inflatieendeyieldspread),hetvertrouwendooreengrootaantalpsychologischeennieuwsgerelateerdevariabelenbeïnvloedwordt.DitblijktuitonderzoekvanDeNederlandscheBank(2007)waarbijvooreenperiodevantwintigjaarhetvertrouweneconometrischontrafeldis.Hetweer(metnamehetaantalurenzonneschijn),sportuitslagenvanhetNederlandselftalopEK'senWK'senzelfsdedreigingvanterroristischeaanslagenlatenhetconsumentenvertrouwenfluctueren.Hoeweldehardeeconomischeinvloedeneengroteinvloedhebbenoponskoopgedrag,wordenveelaankoopbeslissingentochdoorde`stemmingvandedag'gemaakt.Alsemetal.(2008)zoomeninopdeinvloedvandemediaophetconsumentenvertrouweneninhetbijzonderdeinvloedvanstorytellingindemedia.Doortoenemendeconcurrentieomdemeestekijkers,lezerseninternethits,tenderenmediazakenuittevergroten.Ditheetinacademischetermenspinbias.Eenextremecoverstorydoethetnueenmaalbeterdaneennuchtereanalysevandeeconomie.Alsemetal.(2008)testenofhetconsumentenvertrouwenbeïnvloedwordtdoorsubjectieveuitvergrotingeninheteconomischenieuws.Deuitkomstensuggererendatditinderdaadzois:consumentenblijkengevoeligvoornieuwshypes.WatkunnenmarketeershiervanlerenTeneerste,golfmeemetdewaanvandedag.WuppiesenWelpiesgetuigenwellichtvansportiefinlevingsvermogen,maardemogelijkhedenvanhetnieuwspaletzijnveelbrederdandat.Terroristischedreigingenzorgenvoorhangnaarbeschermingenzekerheid,weersfluctuatiesvragenomweathertargetedmarketing,etcetera.Tentweede,anticipeeropdeterugslagvandegolven.Nieuwshypeszijnsnelvoorbij.Oranjegadgetszijnleukzolangwewinnen,maarzorgwelvooreenanti-EK-pilalswevandeOranjekaterafwillenkomen.Bronnen·Alsem,K.J.,Brakman,S.,Hoogduin,L.enKuper,G.H.(2008),Theimpactofnewspapersonconsumerconfidence:doesspinbiasexist,AppliedEconomics,Vol.40,Issue5,pp.531-539.·Camerer,C.F.,Loewenstein,G.,Rabin,M.(2004),AdvancesinBehaviouralEconomics,PrincetonUniversityPress:Princeton.·DeNederlandscheBank(2007),Deupsendownsinconsumentenvertrouwenontrafelt,Kwartaalbericht,juni2007,pp.35-39.·Foxall,G.R.,Olivera-Castro,J.M.,Schrezenmaier,T.C.,James,V.K.(2007),Thebehaviouraleconomicsofbrandchoice,PalgraveMacmillan.tekstKirstenSpahrvanderHoekMarketingSciencewordtverzorgdinsamenwerkingmetVODWMarketingboekrecenSieMetheMediaVerleden,hedenentoekoMStVandederdeMediareVolutieJaapBloem,MennovanDoorn,SanderDuivesteinViNTSogetiNederland,235pagina'sISBN978-90-75414-21-9DitboekisdeovertreffendetrapnatitelsalsDemediaexplosievanKeesvanWijkenDemediarevolutievanHenkBlankenenMarkDeuze.DeauteursvanMebeschrijvenveelnu,heelveeltoekomstenpresenterendegeschiedenisvanmediazodanigdatjezelfsdaarnogietsnieuwsuitoppikt.DebegrippendieiedereenwelkentalsWeb2.0,mediocratieeninfotainmentsneeuwenonderdoorhetrazendegeweldvannieuwe:NBIC,wetware,hyperegoenmetaversumomermaareenpaartenoemen.Wellichtdatdemannetjesopdecoverdiedemedia-evolutieillustrerenendevrouwdiealsverlichtzeemeermindevrijheidtegemoetlijkttezwemmendituitbeeldenWienuangstigwordtvooreenoverdosistechniek:Meislekkergeschreven,bladerbaar,goedgedocumenteerdenvormgegeven,compleetmetleeswijzers,veelillustratieseneenregister.Vooreeniederdieietsmetmediadoet,zouMemoetenaanvoelenalseendubbeldikvakantienummervandeKijk.(MP) De Automatiseringsgids

Out en Play

Interactieve web whitepaper, deze verenigingsblad of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van digi vakbladen.

MarketingTribune 0x13 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication