Marketingtribune no 01 | 20 januari 2009 Profiel 37 `Op internet zijn geen In de vier jaar dat SidneyMock bij Google werkte zag hij het personeel vertienvoudigen. Hij zat er prima op z'n plek, ook toen die extreme groei eruit was. Toch koos hij in november opnieuw voor hectiek en werd hij cco bij Spil Games, dat de ambitie heeft om even hard te groeien als Google. `De game-industrie is enorm in beweging.' landsgrenzen' met internet. Bij Google waren drie kernpunten belangrijk. De merkpositionering - hoe verhouden nieuwe producten zich tot de core business, de zoekmachine? De schaalbaarheid - hoe zorg je ervoor dat een nieuw product direct gelanceerd kan worden in grote delen van de wereld? Tot slot lokalisatie - hoe lanceer je een internationaal gemaakt product op de juiste manier in een markt? Google Maps is leuk, maar pas interessant als je er bijvoorbeeld lokale restaurants mee kunt vinden. De laatste twee zijn ook usp's van Spil Games. De extreme groei komt door de lokale opzet en het aansluiten bij de lokale behoefte. Van de domeinnaam tot aan het uiteindelijke spelletje. Wat heeft u zelf met games? `Op de middelbare school speelde ik Donkey Kong en andere handheld games. Nu game ik met name online, of mobiel tijdens een verloren uur op een luchthaven. Om te volgen wat er speelt, voor welke doelgroepen. Vroeger voor de fun, nu vooral ook vanuit een functionele inslag. Ik werk al meer dan tien jaar op internet, vanuit die optiek houd je automatisch trends in de gaten. Gaming is een belangrijk onderdeel van online entertainment. Maar ik ben geen specialist, eerder een basiskenner. Casual gaming is booming, een van oorsprong Nederlands bedrijf als Spil Games is wereldwijd succesvol. Kunt u dat Nederlandse succes verklaren? Zeker op internet hoeven landsgrenzen geen beperking te zijn. Dit is een medium dat bij uitstek geschikt is om internationaal te opereren. Daarbij komt: Nederland is klein ten opzichte van andere landen, dus ga je als ondernemer al snel de grens over. Van oudsher zijn Nederlanders en Nederlandse bedrijven gewend actief tekst Jaap Bartelds | fotografie Hermien Lam Sidney Mock (39) begint in 1996 zijn eerste website. Daarna was hij als marketingmanager verantwoordelijk voor de introductie van Smart in Nederland. Voor hij in 2004 bij Google begon, was Mock marketing director voor Monster Worldwide. Hij won een gouden Effie voor de Go!Go!Go!-campagne, waarmee Monsterboard marktleider werd in Nederland. Bij Google werkte hij zich op tot industry leader voor de Benelux en lanceerde hij iGoogle, Google Maps, Google Video en YouTube in ons land. Nu is hij chief commercial officer bij Spil Games, wereldwijd de tweede aanbieder van online games. Vanwaar deze overstap? Toen ik vier jaar geleden bij Google begon, waren we met tien personen. Ik was daar aangenomen om een team neer te zetten en producten te lanceren. In korte tijd groeide Google snel, van tien marketeers in Europa in 2004 tot zeventig, tachtig nu. De eerste drie jaar waren hectisch, nu is het anders. De focus ligt meer op efficiëntie. Ik wilde me persoonlijk verder ontwikkelen op het gebied van sales en Spil Games bood die kans. Spil Games zit in een groeifase. De markt van casual games is volop in beweging. Is dit een goed moment om een nieuwe baan te accepteren of een gok? De kredietcrisis speelt al langer. Ik heb me nooit laten leiden door de economie. Ik ga uit van mijn eigen kracht. Je moet natuurlijk wel kritisch naar een bedrijf kijken. Maar in Spil Games zit veel potentie. Zowel aan de gebruikerskant als in de omzet. U heeft een marketingachtergrond. Hoe komt die van pas bij Spil Games? Al bij Smart en Monsterboard was ik bezig met het uitbouwen van merken te zijn in andere markten. We zijn flexibel en hebben een groot adaptatievermogen. Een voorbeeld hiervan: Spil Games is onder Marc van der Chijs gestart in China. We wilden de lokale markt veroveren met ons Europese design, maar dat werkte niet. Dus keken we wat lokaal nodig is om succesvol te zijn. Nu maken we speciaal voor de Chinezen games met hun eigen usability. Waar staat Spil Games ten opzichte van Electronic Arts? De gamingindustrie is in beweging. Online heb je casual gaming, daarnaast game consoles, pc-games en handhelds. In het verleden bestonden die naast elkaar, nu zie je dat de verschillende segmenten in elkaar overvloeien. Spil Games richt zich op de eindgebruiker via online casual games. EA heeft meer ijzers in het vuur. Partijen als EA zoeken ons op als partner wanneer ze online distributie nodig hebben. Hun games op onze portals. Smart, Monster, Google, Spil Games. U bent wel van de hippe brands. Of is dat toeval? De laatste drie hebben allemaal met internet te maken. Offline en online bestaan dezelfde marketingtechnieken, maar het verschil zit 'm in de snelheid en de schaalbaarheid. Een merk verspreidt zich via internet razendsnel. Dat kun je denk ik zien als rode draad in deze brands. Waar ligt uw persoonlijke ambitie? Ik voel me het beste thuis bij een bedrijf in plaats van op eigen houtje te opereren. Het liefst in snel groeiende organisaties die internationaal opereren en op internet actief zijn. Spil Games biedt mij een prachtige kans om mijn persoonlijke ambities te vervullen. Pagina 36

Pagina 38

Interactieve internet rapport, deze archief of mailing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online zetten van online cursussen.

MarketingTribune 1 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication