Skybox wordt in gesprekken met de kenners standaard weggehoond. In november waren tweedehands auto’s 6,7 procent minder waard dan een jaar eerder. Inclusief inflatie bijna 10 procent in een jaar. Dan houden we nog één conclusie over: de consument koopt geen nieuwe auto, maar vertikt het al helemaal om een goede tweedehands te kopen. Hij wil gewoon af en toe voor de fun een andere auto. Gelukkig denken we daarbij niet alleen aan onszelf en maken de meeste Nederlanders plichtsgetrouw op zo’n aanschafmoment een enorm bedrag over op pakweg de rekening van het Liliane-fonds, maar toch. In deze MarketingTribune vol iconen, contemplatie, voor- en terugblikken valt geregeld te lezen dat less more zal worden, dat echtheid, diepgang en accountability meer dan ooit leading zullen zijn. Creativiteit is the name of the game. Ik hoop en verwacht ook common sense, terugkeer van de redelijkheid en een beetje meer oog voor de kwaliteit van leven. Een crisis met kansen. Marketeers, mediateers en reclamemakers zullen daarbij een belangrijke rol spelen. Want voor marketeers is het verhaal van de instortende automarkt interessant. Voor sociologen een spiegel van het tijdgewricht. We zouden eraan kunnen wennen eerst een ander te verwennen, voor we zelf een kerstkransje in de mond steken. luuk.ros@lenthe.nl cover mec ha n ics Back2basics: 5 dagen, 5 stappen, 5K • redactioneel Contemplatie Las zojuist in Het FD dat de tweedehands automarkt zo mogelijk nog dieper in de penarie zit dan de eerstehands. Nou ben ik zelf zeer ongevoelig voor status en marketing als het om auto’s gaat, maar als ik hoor wat een leaserijder bereid is per maand aan bijtelling en eigen kosten bij te leggen, breekt m’n klomp. De psychologie bij de aanschaf van auto’s heeft niets van doen met veiligheid, onderhoud of gemak. Het gaat om status, features, Jeremy Clarkson en een welhaast onbegrensd geloof in eigen deskundigheid. En die van de verkoper. Pas sinds een jaar gaat het ook over brandstofverbruik, maar niet over het milieu zoals sommige mvo’ers hopen. Mijn geregeld gesputter dat de lijst ‘auto’s die procentueel het minst worden gezien door de wegenwacht in heel Europa’ al jaren wordt aangevoerd door tien Japanners die niet eens lelijk zijn, • De teruglopende economie versnelt versnelling van de time-to-market van reclameconcepten. Merkhouder en creatief bureau in een compact proces, dicht op elkaar, snel laten schakelen heeft toekomst. Bureaugroep Central park, waarbinnen Mantion, Synergie, Brand Republic en Holland Visual samenwerken, introduceert back2basics: een formule waarin opdrachtgever en creatief team in vijf dagen tot een compleet campagneconcept komen. Uitgangspunt is die campagne binnen 10 tot 15 dagen te lanceren. Binnen de budgettaire kaders. Back2basics is in 5 dagen, in 5 stappen, met 5 disciplines, voor 5 platforms, voor 5.000,- een compleet campagneconcept. kort nieuws ◾ Onder het motto ‘Het Mini-dak als canvas’ werden jonge Nederlandse ontwerpers en kunstenaars vorige maand uitgenodigd een ontwerp in te sturen voor het dak van een Mini. Uit de ruim honderd inzendingen heeft de jury onder leiding van de Nederlandse ontwerper Richard Hutten de beste tien gekozen. Deze dakdesigns worden eenmalig in productie genomen. Zie ook: www. topofmini.nl. Pepsi Raw is gaar Naast G-Star is ook Cumberland Packing een juridische procedure gestart tegen Raw van Pepsi. Cumberland is een familiebedrijf uit Brooklyn, New York, dat gezondheids- en dieetproducten verkoopt. Shieldmark.Zacco ontdekte dat het bedrijf een Europese registratie van het merk In the raw heeft bij het Europese merkenbureau Alicante en dat het een oppositieprocedure is gestart. Bas Kist, juridisch adviseur bij Shieldmark.Zacco, licht toe: ‘Zo’n oppositieprocedure is geen rechtszaak, maar kan gevoerd worden nadat een merkregistratie is aangevraagd, in dit geval Pepsi die Raw in Europa wil registreren. Dit wordt op internet aangekondigd en derden hebben dan een bepaalde tijd om aan te • Pagina 3

Pagina 5

Interactieve online webshop, deze clubmagazine of flyer is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van digi-onderwijs catalogi.

MarketingTribune 0x22 Lees publicatie 12Home


You need flash player to view this online publication