Trendonderzoek

markeTingTribuneTmarkeTingTrendonderzoek200815'trendsgeeninvloedopprijsenplaats'Aanderespondentenisgevraagdopwelkewijzedemarketingmixwordtingezetbijdeverschillendetrends.Weziendatslechts18procentvanderespondentenaangeeftdatdetrendimpactheeftopdemarketingmix.WanneerwedieperinzoomenopdeimpactvantrendsopdemarketingmixdanblijktdattrendshoegenaamdgeeninvloedhebbenoptweevandevijfP's:Prijsenplaats.Invloedvandetrendsophetproductwordtdoorongeveer20procentvanderespondentenaangegeven,invloedoppromotiedoor17procent,invloedoppersoneel/cultuurdoor10procent.ConclusieWanneerjeeentrendonderzoekuitvoertissteevastdelaatstevraagdiejekrijgt:`Enwatzijndetrendsvoorvolgendjaar'Vorigjaargavenwealsantwoorddatdetrendholisticmarketingnogwelaanzouhoudenendatmarketingaccountabilityeenrunnerupzouzijn.Ditisdeelsuitgekomen.Holisticmarketingheeftalstermminderimpact,maardekernelementenkomengeheelterugindetoptrendvan2008:communitymarketing.Dooralleresultatenheenwordtduidelijkdatmarketingsteedsmeergekenmerktwordtdooreeninteractiefkarakter,waarbijnietmeertransacties,maardedialoogmetdeconsumentcentraalstaat.Omhieropdejuistewijzeopintespelenisdemarketeersteedsmeergenoodzaakttothetbenuttenvan(contactenmet)deklantbijdecreatievaneenproductofdienst.Communitymarketingkanwordengezienalsdenieuwemaniervanhetomgaanmetdemachtvandeconsument.Marketingaccountabilitystaatweliswaaropplaats11in2008,maarheeftwelalleaandachtgetuigedeartikelenvanBeren-e-communicaTionE-communicationviainternetblogsenmobilemarketingwordtsteedsmeeringezetalstoolominternetteintegrereninhetmarketingbeleid.Hiermeewordthetmogelijkomdedialoogmetdeklantaantegaan.Metbehulpvane-communicationkunnenconsumentenonderlingmakkelijkensnelmetelkaarcommunicerenovermerkenenproducten.Ditbetekentvoordemarketeerdathetveelalnietmeermogelijkisdemerkboodschapzelfvolledigtecontroleren.Hetonderzoekwijstuitdatnaastpromotieenproductookpersoneelwordtbeïnvloeddoordezetrend.WatvandemarketingmixwordttoegepastInternet,e-marketingenweb-basedapplicationsBrandingEnvironmentalandsocietyfriendly50+-marketingCommunitymarketing0ProductPrijsPlaatsPromotiePersoneel20406080100percentagesDezeuitkomstenkomenovereenmetdeuitkomstenvanonderzoekvandeRijksuniversiteitGroningenuitgevoerdonder296respondentenbijNederlandsebedrijvengroterdan250werknemers.Ookhierblijktdatprijsenplaatsinmiddelsbuitendeinvloedsfeervandemarketeerzijngeraakt.Deprijswordtbepaalddoordecfoenplaatsisinhandenvansales.Demarketeerrichtzichmetnameoppromotie.Wanneerwekijkennaardemanierwaaroptrendsnogwelinvloedhebbenopdemarketingmix,dangevenderespondentenaandatdeinvloedvooraltemakenheeftmethetbeteraansluitenophetgebruiksmoment.Tenaanzienvanhetproductgaathetdanomaspectenalssolutionselling,experienceenco-creation.Bijpromotiespelenkanaalkeuzeenevenementeneengrotererol.Traditionelemassacommunicatielegthetmomenteelaftegendemeergerichtedialoogmetéénofenkele(potentiële)consumenten.Omopdatgebruiksmomentopdejuistewijzeovertekomenalsbedrijfofmerk,wordtermeeraandachtbesteedaandeopleiding/instructievanhetpersoneel.Hetgebrekaaninvloedopdemarketingmixelementenprijsenplaatsblijktookuitdeantwoordenopdeopenvragen.Marketeerskomentegenwoordignietverderdananytime,anyplace,anywhereenvooralonline.Waarbijmenmetdehandeninhethaarzitomeennieuwverdienmodelteontwikkelendatpastbijdezedienstverleningdievereistdatwelowcostmoetenwerken.schotenRijksuniversiteitGroningen.Latenwehopendat2009onsmeermarketingaccountabilitybrengt.Datisgoedvoordemarketeers,omdatzijdaardoorweereencentralererolinonzeondernemingenkunnengaanspelen.Hetisgoedvoordeconsumenten,omdatdedialoogdiezijmetdemarketeersaangaandansnellerleidttotproductenendienstenwaarzijopzittentewachten.OnnoPonfoort(seniormanagingconsultant)enCathérineZijlstra(consultant)zijnbeidenwerkzaambijBerenschotopdeadviesterreinenstrategie,marketingensales.50+-markeTingSeniorenzijndesterkstgroeiendedoelgroepindemarkt.Juistomdatdegroepzogrootblijft,ishetopmerkelijkdatdemeesteondernemingenzichnietspecifiekrichtenopdezegroep.Hetonderzoekgeeftaandatvooralcosmetischaandedoelgroepwordtgewerkt,viaproductaanpassingenenhetkiezenvanspecifiekecommunicatiekanalen.50-plusserszijnoverhetalgemeenmeergevoeligvoortotalsolutionsthatfit.Berenschotvoorziethetinzettenvanseniorenindemarketingenverkoopentoenemendgebruikvanniet-traditioneledistributieencommunicatiekanalenomhentebereiken. HOI Instituut voor Media Auditing

STER

Heeft u een brochure, bladerbrochure of internet catalogussen? Gebruik Online Touch: PDF digitaal bladerbaar publiceren.

MarketingTribune 0x13 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication