marketingtribuneno13|15juli2008tribune19`Consumentenzijnbereidtebetalenvoorsocialecommunities'ToeneenTellSell-programmahetberoemdezinnetje`Belnu,wezittenvooruklaar'veranderdein`Belnu.Maaralsdelijnenbezetzijn,probeerhetdanlaternogeenkeer'schotendeverkoopcijfersmeteenomhoog.InzijnboekOvertuigingskrachtbeschrijftbeïnvloedingsprofessorRobertCialdinivijftigwetenschappelijkbewezenwettenvandebeïnvloeding.Hetbovenstaandevoorbeeldishetgevolgvaneenfenomeengenaamdsocialproof:Mensenzijnonbewustgeneigdomaltijdtekiezenvoorhetpopulairsteproduct.Terugnaarsocialenetwerkenendewaardeervanvoormarketing.Dewaardevandezenetwerkenzitheminhetsocialeaspect.Maardezewaardewordtnogmaardoorweinigmerkenéchttegeldegemaakt.HoezoudatwelkunnenalsjedeCialdini'ssocialproofzoutoepassenBijvoorbeelddoornietzelf,maarmensenelkáárproductentelatenverkopenbinnenhunnetwerk.Eenmoderne,virtuelevormvandeTupperwareparty.Ofdoorbannersnietdooreenmediabureautelatenplaatsen,maardoormensendezezelftelatenkiezenvoorhuneigenpagina.Zowetenhunvriendendatzeditmerkechtendorsen.Ofdooreenpaginavoorhetmerktecreërendieexplicietvermeldthoeveelvanhetproductalisgekochtdoordevriendenvandebezoekervandiepagina.Eenbeteresocialproofkunjemensennietgeven.Erisnogzoveelmogelijk.Pasalsditsoortsocialemarketingmogelijkhedenvolopwordtbenut,kandemarketingwaardevansocialenetwerkenechtgoedgeschatworden.WatishyveswaardMichaelArringtonvanTechCrunchbefotografieTonvanTildachteenmodelomdewaardevansocialenetwerkentebepalen.HijbaseertzichbeatevandongenpartnervodwmarketingDewaardevanHyveshangtafvandepotentiëleomzet.Laatikeenskijkennaartweeklassiekeverdienmodellen:advertentie-inkomstenenabonnementsgelden.De5miljoenactievegebruikerszorgensamenvoor48miljardpageviewsperjaar.Verschijntnuop10procentvandezepagina'seenadvertentie,waarvoordeadverteerder40europer1000viewsbetaalt,danzijndeadvertentieopbrengstengoedvooreenbedragvan192miljoeneuro.Is15procentvandegebruikersbereid5euroabonnementsgeldpermaandtebetalenvoorhetgebruikvanextraservices,danlevertdit45miljoeneuroop.Opgeteldbetekentditeenjaaromzetvan237miljoeneuro.Dekostenzullennietbovende25miljoeneurouitkomen.Opbasisvandezeaannamesenviermaaldewinstkomikopeenwaardevan848miljoeneuro.Maarzijnconsumentenbereidop10procentvandepagina'sadvertentiesteaanschouwenenkanHyvesvoldoendeadverteerdersovertuigenteadverterenIkdenkdatditmoetkunnen.Consumentenaccepterenookadvertentiesine-mailsenophunmobielenHyvesbeschiktoverwaardevolleinformatievooradverteerders.SpannendervindikdevraagofHyveseendusdanigslimconceptweetteverzinnen(metmeertoegevoegdewaardedannuhetgevalis)waarvoor15procentvandegebruikersbereidisabonnementsgeldtebetalen.Ookditlijktnietonmogelijk.Datingsitestonenaandatconsumentenbereidzijntebetalenvoorsocialecommunities.DuswaarwachtRaymondSpanjarnogopophetgebruikvandezenetwerkenperlandenvergelijktdatmetdedatavoordetotaleonlinemediabestedingenindatland.VolgenshemheeftHyveseendagwaardetussende88en542miljoeneuro.JorisvanHeukelom,ceovanilsemedia,gelooftdaar-getuigezijnpresentatieopdeNationaleMarketingdag-niksvan:Hettegeldemakenvansocialenetwerkenismoeilijkdenkthij.`Mensenzijnnietgek.JegaatnietnaarHyvesomdaaradverteerderstegentekomen.'theclaSchaefferclientservicesdirectorbijfhv/bbdo`Dewaardezitinhetsocialeaspect' NOC*NSF
InsightsScoor meer met een webwinkel in uw folders. Velen gingen u voor en publiceerden jaarverslagen online.
MarketingTribune 0x13 Lees publicatie 10Home