Faits Divers

44Top3AnoekeckhArdtpublicaffairsassociatebijGoogleNederland,geefthaartop-3vanonlinezoekgewoontesvanconsumenten.`Teveelprintreclameisinwisselbaar'OverdenieuwstecreatieveontwikkelingenvanreclameinprintmediadiscussieerdenvijfreclamecoryfeeëntijdenshetCaféduPrintteCannes.PrintjurylidRaymondvanSchaik(fotorechts,bureauEtcetera),WimUbachs(UbachsWisbrunJWT),LodeSchaeffer(S-W-H),JoeriJansen(Rich)enhetBelgischeprintjurylidDirkDomen(DuvallGuillaume)warenheteensdatVW'sTerugroepactiebekroondis.Ubachs:`DezeDDBcampagneiszeerspecifiekenriskantvoordeVW-marketeersgeweestendaardooronderscheidend.Datmaakjenietvaakmeeinhetdagelijksebureauleven,ooknietinCannes.Wathierwordtingestuurdzitaltijdopdebeloftevaneencategorie,minderopdebeloftevanhetmerk.Daardoorisveelprintreclameinwisselbaar.'Sanoma-salesdirectorHenkBorstpleittedaaromvoor`klantenmetballen'.Schaefferreageerdedatjedanaltelaatbent.`Bureauenklantmoetensamenoppadgaanrichtingonderscheidendeprintreclame.Nietietsgeksbedenkenomdemarketeerteovertuigen.Zoekeerstgoedesamenwerking.'VolgensSchaefferishetknappertescorenmetwasmiddelinCannesdanmetflutcampagnesdiespeciaalvoorprijzenfestivalsgemaaktlijkenteworden.DatKPN'sGoeiemoggelnieteensdoordevoorselectiekwam,komtomdathijvolgensSchaeffer`incubatietijdontbeerde'.Terwijldezecopy-gedrevencampagnenogwelzomooivertaaldwasinGoodmoron.(PvWK)123EK's,busstaKiNGENENwElpiEsNieuwsfeitenhebbeninvloedophetzoekgedrag.VlakvoorhetEKwerdmeergezochtnaar`voetbal'.Ensindsbeginmeizijndezoekopdrachtennaar`busstaking'explosiefgestegen.Reclamecampagneszorgenookvoorverschuivingen.Zostondinjunihetwoord`welpie'hoogindewekelijkseGoogleZeitgeistlijstvanNederlandsezoekopdrachten.DooRwEERENwiNDHetaantalzoekopdrachtennaarziektekostenverzekeringenisinnovemberendecemberhoger.Enhetwoord`Crocs'isindezomermaandenpopulairderdanindewinter.Ditintegenstellingtot`uggs';hierwordtjuistindewinternaargezocht.altijD&oVERalHoewelerseizoensgebondenpatronenzijnteontdekkeninhetzoekgedragvanconsumenten,dezoekopdracht`EK'in2008veelvakerwordtingetoetstdanin2007,enweersinvloedenooknogeenrolspelen,isééndingvasttestellen:deconsumentbrengtveelvanzijntijddooropinternet.VolgenseMarketerwarenin200713,6miljoenmenseninNederlandgemiddeld10uurperweekonline.NederlandleidendincybercommunicatieEenkwartvanalleinternationalenominatiesindecategoriecybercampagnesginghetafgelopenReclamefestivalinCannesnaar...Nederland.Daarmeeisonslandindezetakvancommunicatieeninnovatievetechniekenwereldwijdleidendgeworden.DatbleektijdensheteersteCaféduCyberdatilsemedia,onderdeelvanSanoma,inCannesorganiseerde.DediscussieoverdigitalecaseswerdhiergeleiddoorAstridPrummel(Adformatie)metalspanelledencyberjurylidMartijnSengers(EuroRSCG4D),JeroendeBakker(vooraanopdefoto,vanbureau2008),DaganCohen(Lowe&Draftfcb)enMervyntenDam(Achtung!).`Nederlanddeedhetgoedmetweinigbudget',concludeertSengers.DeindezaalaanwezigeSpin-goeroeStephannaarCannesgevondenhadden.DeBakkergafdeBNNDonorshowalsvoorbeeldvaneennietingezondencampagne,waarmeeongetwijfeldeenLeeuwzouzijngewonnen.DesondanksvielenergenoegcyberprijzenvoorNederland:deinstortendeHema-website(bureauCCCP),adidas(180amsterdam),PisangAmbon(BrandBase),NikeenFifa(beideW+K),VW(Achung!),OnitsukaTigers(Woedend!)enVolvoXC90(EuroRSCG4D).LaterindeweekwoncyberGrandPrix-winnaarbureauProjectorTokyoooknogeensdeTitaniumGrandPrixvoorgeïntegreerdecampagnes,metuniqlockvoorklantUniqlo:eentijdsmeldingvooropjepcinvormvaneenmodeshow,diezichquakledingaanpastop(PvWK)hetmomentvandedag.FellingerwenstedeNederlandsecyberindustrie`veelexportkansen'toe.Welvondhijhetjammerdatnogmaarweinigkleinerebureausdeweg Cannes

Faits Divers

Voor artikelen, online onderzoeksrapporten en gebruiksaanwijzingen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw drukwerk.

MarketingTribune 0x13 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication