Faits Divers

44Top3AnoekeckhArdtpublicaffairsassociatebijGoogleNederland,geefthaartop-3vanonlinezoekgewoontesvanconsumenten.`Teveelprintreclameisinwisselbaar'OverdenieuwstecreatieveontwikkelingenvanreclameinprintmediadiscussieerdenvijfreclamecoryfeeëntijdenshetCaféduPrintteCannes.PrintjurylidRaymondvanSchaik(fotorechts,bureauEtcetera),WimUbachs(UbachsWisbrunJWT),LodeSchaeffer(S-W-H),JoeriJansen(Rich)enhetBelgischeprintjurylidDirkDomen(DuvallGuillaume)warenheteensdatVW'sTerugroepactiebekroondis.Ubachs:`DezeDDBcampagneiszeerspecifiekenriskantvoordeVW-marketeersgeweestendaardooronderscheidend.Datmaakjenietvaakmeeinhetdagelijksebureauleven,ooknietinCannes.Wathierwordtingestuurdzitaltijdopdebeloftevaneencategorie,minderopdebeloftevanhetmerk.Daardoorisveelprintreclameinwisselbaar.'Sanoma-salesdirectorHenkBorstpleittedaaromvoor`klantenmetballen'.Schaefferreageerdedatjedanaltelaatbent.`Bureauenklantmoetensamenoppadgaanrichtingonderscheidendeprintreclame.Nietietsgeksbedenkenomdemarketeerteovertuigen.Zoekeerstgoedesamenwerking.'VolgensSchaefferishetknappertescorenmetwasmiddelinCannesdanmetflutcampagnesdiespeciaalvoorprijzenfestivalsgemaaktlijkenteworden.DatKPN'sGoeiemoggelnieteensdoordevoorselectiekwam,komtomdathijvolgensSchaeffer`incubatietijdontbeerde'.Terwijldezecopy-gedrevencampagnenogwelzomooivertaaldwasinGoodmoron.(PvWK)123EK's,busstaKiNGENENwElpiEsNieuwsfeitenhebbeninvloedophetzoekgedrag.VlakvoorhetEKwerdmeergezochtnaar`voetbal'.Ensindsbeginmeizijndezoekopdrachtennaar`busstaking'explosiefgestegen.Reclamecampagneszorgenookvoorverschuivingen.Zostondinjunihetwoord`welpie'hoogindewekelijkseGoogleZeitgeistlijstvanNederlandsezoekopdrachten.DooRwEERENwiNDHetaantalzoekopdrachtennaarziektekostenverzekeringenisinnovemberendecemberhoger.Enhetwoord`Crocs'isindezomermaandenpopulairderdanindewinter.Ditintegenstellingtot`uggs';hierwordtjuistindewinternaargezocht.altijD&oVERalHoewelerseizoensgebondenpatronenzijnteontdekkeninhetzoekgedragvanconsumenten,dezoekopdracht`EK'in2008veelvakerwordtingetoetstdanin2007,enweersinvloedenooknogeenrolspelen,isééndingvasttestellen:deconsumentbrengtveelvanzijntijddooropinternet.VolgenseMarketerwarenin200713,6miljoenmenseninNederlandgemiddeld10uurperweekonline.NederlandleidendincybercommunicatieEenkwartvanalleinternationalenominatiesindecategoriecybercampagnesginghetafgelopenReclamefestivalinCannesnaar...Nederland.Daarmeeisonslandindezetakvancommunicatieeninnovatievetechniekenwereldwijdleidendgeworden.DatbleektijdensheteersteCaféduCyberdatilsemedia,onderdeelvanSanoma,inCannesorganiseerde.DediscussieoverdigitalecaseswerdhiergeleiddoorAstridPrummel(Adformatie)metalspanelledencyberjurylidMartijnSengers(EuroRSCG4D),JeroendeBakker(vooraanopdefoto,vanbureau2008),DaganCohen(Lowe&Draftfcb)enMervyntenDam(Achtung!).`Nederlanddeedhetgoedmetweinigbudget',concludeertSengers.DeindezaalaanwezigeSpin-goeroeStephannaarCannesgevondenhadden.DeBakkergafdeBNNDonorshowalsvoorbeeldvaneennietingezondencampagne,waarmeeongetwijfeldeenLeeuwzouzijngewonnen.DesondanksvielenergenoegcyberprijzenvoorNederland:deinstortendeHema-website(bureauCCCP),adidas(180amsterdam),PisangAmbon(BrandBase),NikeenFifa(beideW+K),VW(Achung!),OnitsukaTigers(Woedend!)enVolvoXC90(EuroRSCG4D).LaterindeweekwoncyberGrandPrix-winnaarbureauProjectorTokyoooknogeensdeTitaniumGrandPrixvoorgeïntegreerdecampagnes,metuniqlockvoorklantUniqlo:eentijdsmeldingvooropjepcinvormvaneenmodeshow,diezichquakledingaanpastop(PvWK)hetmomentvandedag.FellingerwenstedeNederlandsecyberindustrie`veelexportkansen'toe.Welvondhijhetjammerdatnogmaarweinigkleinerebureausdeweg Cannes

Faits Divers

Interactieve digi catalogus, deze publicatie of gebruiksaanwijzing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van online PDF's.

MarketingTribune 0x13 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication