Skybox groep. En Unox hoort bij schaatsen, want Unox maakt worst en soep. Al jaren. Denk je schaaten, denk je aan afzien, plezier, doorgaan, blaren, kou, ultiem Nederlanderschap, reuzel, vet, warme dranken, vette varkensworsten, snert en stamppot. Schaatsen = Unox. De ingezonden brief die Jort Kelder gepubliceerd kreeg in NRC moet pijn hebben gedaan bij de worstenmakers. Overtuigd vegetariër en overigens lovenswaardig voorvechter van menswaardige omgang met dieren Jort pakte de Unlilever-divisie hard aan door te stellen dat `een volksfeest zonder gemaltraiteerd varkensvlees en sluikreclame pas eerlijk en heerlijk zou zijn.' Het artikel, geschreven samen met bedrijfsjurist Harry Veenendaal, richtte zich eigenlijk tegen sponsorships van Unox in het algemeen en consumenten die smerig vlees eten in het bijzonder. Maar waar bleef Unox? Waarom blijft een merk toch altijd stilzitten als de baard wordt geschoren? Het gaat hier niet om een lullig opportunistisch Aegon-Ajax-eentweetje. IJs = vet = varkensvlees = Unox! Het gaat om een woeste voorchristelijke übergermaanse ijspegelassociatie. Een wildemannenbaard. Er zijn sponsorships die je mag aanpakken, maar deze dus niet. Een beetje productmanager ramt dat met een weinig fijnzinnig geschreven Fuck you Jortbrief richting NRC. Deden ze niet bij Unilever, mag vast niet van corporate communicatie, maar ietsje minder stijl mag hoor. Zo 2009 is dat. luuk.ros@lenthe.nl cover mec ha n ics Marketingstrijd ontbrandt · redactioneel Fuck Jort-brieF · Het nieuwe jaar was koud begonnen of het werd serieus koud. En als het koud wordt, gaan de nieuwjaarsduikers ín het vet en de schaatsen eruit. Vlak voor oudjaar zagen we een foto van de eerste wedstrijd op natuurijs en we zullen de huiver van opwinding die daarbij hoorde niet licht vergeten. Bonkige mannen in de schemer, pikzwart ijs, stampvoetend maar zeer vastberaden publiek en Unox. Overal Unox. Het Unox-meisje laat ik graag buiten beschouwing, al valt dat op intrinsieke gronden nog niet mee, maar de link tussen duiken en erwtensoep bestaat alleen omdat het een zéker publiciteitsmoment oplevert. Unox zelf zou liefst ieder jaar natuurijs zien en er ook het liefst z'n hele advertentiebudget op stuksmijten. Effectiever kan niet. IJs is magie. Als je daar bijhoort kun je bij wijze van spreken direct je merk programmeren in de synapsen van je doel- De Marketing Associatie Nederland, een samenwerking tussen marketingassociaties uit Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Groningen, Tilburg en Maastricht, organiseert voor alweer de 19de keer de Nationale Marketing Strijd (NMS). Deze weken zijn voorronden bij de sponsoren TNT, DSM, Unilever, L'Oréal, T-Mobile, Océ, VODW en Fairchild. Tijdens deze zogenaamde inhoudsdagen zien de geselecteerde studenten voor het eerst hun team. Dit team van vijf studenten van verschillende Nederlandse universiteiten uit het hele land krijgt een paar uur de tijd om een door het bedrijf voorgelegd marke-tingprobleem op kort nieuwS Hillenaar knalt 2009 in met diverse nieuwe projecten in Amsterdam met als primeur de elites; prestigieuze objecten van 36 m² die in het Arena-gebied geïntroduceerd worden. Hier komen ook honderd nieuwe billboards, vensters®, infopanelen en reclamemasten. Verder komen er in stadsdeel Slotervaart vensters® langs de aanrijroutes naar het centrum. Nieuw zijn ook vierhonderd reclamepanelen op abri-formaat MSc woedend · Het interview met onafhankelijk voedseljournalist Wouter Klootwijk (MarketingTribune 22, 16 december 2009) wemelt volgens de Marine Stewardship Council (MSC) van de foute claims. Zo zou het MSC-keurmerk als `marketingtruukje' gewoon te koop zijn. In een woedende reactie zet promovenda Nathalie Steins-Oosterling, commercieel manager MSC Nederland, de uitglijders op een rij. `De MSC-vis wordt te duur betaald', zegt Klootwijk, `je kunt net zo goed gewone kopen'. Steins: `Dat de vis die niet is gecertificeerd net zo duurzaam is, kun je alleen maar hard maken op het moment dat die vis aan dezelfde rigoureuze beoordeling is onderworpen als de MSC-vis. Vissen zonder impact op de bestanden en het leven in zee kan nou eenmaal niet. Maar je kunt er wel voor zorgen dat er Pagina 3
Pagina 5Heeft u een reclamefolder, virtualpaper of online uitgaven? Gebruik Online Touch: artikel digitaal zetten.
MarketingTribune 1 Lees publicatie 11Home