17 > Wizz kids Wizz kids willen dingen bereiken en willen ook graag hun macht/intelligentie tonen. Ze zijn vaak geïnteresseerd in gamen (high scores) en zijn eigenlijk de it-nerds onder de jongeren. De beste zijn is belangrijk voor hen. Eenvijfde van de jongeren valt binnen deze categorie. > Idealisten Idealisten zijn de wereldverbeteraars die ook tradities respecteren. Zij vormen de kleinste groep; 6 procent van de jongeren valt binnen deze categorie. Idealisten zijn spiritueel en welwillend. Zij zijn vooral geïnteresseerd in psychologie, politiek, filosofie en geschiedenis, maar ook in boeken/literatuur en reizen. Ze willen van de wereld een betere plek maken. > Conservatieven Conservatieven houden van zekerheid en traditie. Ze willen vooral niet opvallen en willen graag dat dingen blijven zoals ze zijn. Ze zijn rustig en houden in hun vrije tijd van muziek maken. Ook gaan ze significant vaker naar de kerk of lezen een boek. 17 procent van de jongeren kan aangeduid worden als conservatief. Merken Niet alle jongeren hechten evenveel waarde aan merken en ook niet alle jongeren verwachten hetzelfde van merken. De meeste jongeren verwachten wel van een merk dat het betrouwbaar en echt (authentiek) is, en dat het merk een eigen stijl heeft. Het zijn menselijke eigenschappen die ook in vrienden gewaardeerd worden. Merken worden dus als ‘vriend’ gezien. Naast deze overeenkomsten zijn er binnen de groepen ook verschillende verwachtingen van merken. Zo hechten popu kids veel waarde aan merken en gaan daarom voor merken met een hoge status, voor luxe en glamour. Een merk moet voor hen trendy zijn. Voor hedonisten is het vooral belang- rijk dat een merk up-to-date is, terwijl social explorers voor merken gaan die verantwoord en eerlijk zijn. Idealisten vinden het belangrijk dat een merk simpel is en een veilig gevoel geeft. Voor conservatieven is eerlijkheid en veiligheid belangrijk. Wizz kids gaan voor merken die voldoen aan een hoge standaard. Om als merk jongeren aan te spreken is het dus belangrijk om vriend met ze te worden. Weet wat ze belangrijk vinden, welke normen en waarden ze hebben en wat ze van een merk verwachten. Interactie is daarbij belangrijk. Wanneer je onderdeel wordt van hun conversatie heeft dit een positief effect op de merkbeleving - en daarmee uiteindelijk op het koopgedrag. * Judith Lieftink is brand research manager bij MTV. > Social explorers Social explorers zijn vooral gericht op zelfontplooiing, zijn erg sociaal en hebben veel vrienden. Social explorers zijn in veel zaken geïnteresseerd, zoals reizen, kunst en cultuur, koken, muziekfestivals en concerten. Ongeveer eenzesde van alle jongeren valt binnen deze groep. Pagina 16

Pagina 18

Heeft u een jaarverslag, digitaalbladeren of online reisgidsen? Gebruik Online Touch: uitgave online bladerbaar op uw website plaatsen.

MarketingTribune 0x2 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication