18 marketing analyse tekst Peter van Woensel Kooy Nieuwe netwerken alternatief voor Vea-aanbod Grote reclamebureaus mogen dan redelijk stabiele inkomsten hebben door internationale contracten, ze voelen wel steeds vaker de hete adem in de nek van nieuwe creatieve netwerken. Die beloven marketeers meer voor minder. Juist nu. Een inventarisatie. ‘De bureaus gaan grote klappen krijgen’, kopt weblog YouAdDaily. Aan het woord is Christian van Santen, die met zijn Van Santen Netwerk onder meer Aegon meer communicatie aanbiedt voor minder geld. En dat blijkt in recessietijd een gat in de markt. Ten koste van traditionele grote en beursgenoteerde reclamebureaus. ‘Het wordt bezuinigen’, voorspelde BVA-voorzitter en Aegonkopstuk Jan Driessen bovendien op de recente vakbijeenkomst Koffiedik Kijken. Hij verwacht dat BVA-leden dit jaar 20 tot 30 procent minder aan marketingcommunicatie uitgeven. Dus wordt smart budgetting via alternatieve netwerken nog relevanter. ‘Ons bestaansrecht is dat we dienstverlening op maat bieden. We zijn sterk resultaatgericht vanuit onze dm-achtergrond en als netwerkorganisatie zijn we lean and mean. Daarmee bedoel ik dat opdrachtgevers profiteren van ons inkooptalent en dat ze een lagere prijs krijgen’, licht Van Santen toe. Daarnaast noemt hij snelheid, expertise, direct contact met de makers, betrouwbaarheid en gedrevenheid als grote pluspunten van zijn netwerk. Dat grote bureaus momenteel al hun freelancers eruit kukelen, maakt het voor slimme ondernemers nog makkelijker om dit ervaren talent te bundelen en het zonder noemenswaardige overhead aan te bieden aan de marketeer. Waarom nog een groot traditioneel reclamebureau? Nieuwe tak Bizon Media heeft hiertoe zelfs een nieuwe tak opgezet: Jack Liberties. Het idee is overgewaaid uit Engeland, vertelt directeur Filip Kohlman. ‘Reclamebureaus en marketeers worden bediend door een vast creatief team dat een database vol creatieve denkers aanstuurt. Daarmee is Jack Liberties het enige Pagina 17

Pagina 19

Scoor meer met een webshop in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden nieuwsbrieven online.

MarketingTribune 0x2 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication