mediatribune no 01 | februari 2009 Profiel 21 Hij leidt het grootste digital only-bedrijf na Google in Nederland: Ilse Media. Maar zich ceo noemen… nee, dat vindt Joris van Heukelom een inflatoir begrip. Na een opmerkelijke carrière experimenteert hij er nu naar hartenlust. Dat is prima, zolang aan de strenge Sanoma-targets wordt voldaan. En pas op: de Ilse-webcams draaien ook op het MWG Congres 2009! ‘Ik kijk bijna geen televisie meer’ tekst Peter van Woensel Kooy | fotografie Hans Vissers Joris van Heukelom (39) formuleert zorgvuldig mooie Vlaamse zinnen en kan zijn gesprekspartners overdonderen met onverwachte creatieve oplossingen. Hij is een gevoelsmens maar kent uit ervaring ook goed de tucht van de markt. Vanaf zijn twaalfde wilde hij dj worden, tot zijn 28ste draaide hij op allerlei raves. Na afgeronde studies aan de universiteiten van Leuven en Brussel (communicatie respectievelijk marketing, red.) hielp hij in 1998 Lex Harding met het opzetten van TMF in België. Zo kwam hij in Nederland: MTV kocht TMF en Van Heukelom hielp bij de uitbreiding van MTV Networks met The Box en Kindernet, later Nickelodeon. Daarna volgde een half jaar BNN (‘mooie tijd maar geen match’), KPN (‘mediatak neergezet en betrokken bij DAG-platform met PCM’) en bedacht toen dat hij ging ondernemen en promoveren. Toen ik aankwam was er een ongebreidelde creatieve kracht. Die kracht moet je behouden en tegelijk richting geven. Anders bestaat het gevaar dat er een hoop in totale isolatie wordt bedacht, los van de dagelijkse businessrealiteit. Met weinig kansen op synergie bovendien binnen het netwerk van Ilse en Sanoma Digital. Toch wil je niet zeggen: stop it all. Wel: focus! Daarom heb ik toen direct de focus verlegd naar vier centrale uitgeefclusters: het cluster Directories rondom Startpagina en de overzichten; het cluster Comparison dat via websites consumenten adviseert bij online-aankopen; het cluster Social Media, dat zijn menselijke netwerken; en tot slot het uitgeefcluster rondom Nu.nl. Dat zijn contentgedreven platforms zoals onze nieuwssites. Innovatiekracht gebundeld vanuit deze clusters levert ons veel meer focus en power op. Wringt dat nog wel eens: het onbevangen creatieve denken versus de winstgedrevenheid die de aandeelhouder wil? Ja, maar gelukkig heb ik daar ervaring mee. Dit hoeven namelijk geen tegengestelde krachten te zijn. Bij MTV Networks heerste precies diezelfde gezonde spanning. Creativiteit in het luchtledige hoort in een atelier. Businesgedreven creatieven onderscheiden zich eerder door bepaalde ingesleten denkpatronen te verlaten en dingen écht anders te doen. Zoals bij Nu.nl waarbij een klassiek nieuwsproduct gecombineerd met de kracht van internet door creativiteit echt verder is gebracht. Ik vind het nu het meest innovatieve en creatieve actualiteitsplatform van Nederland! U staat bekend als de man die wil monitoren, grip wil hebben op het proces. Hoe werkt dat bij een bedrijf vol onzichtbare stromen van bits en bytes? Het gaat niet om grip. Het gaat om transparantie, zodat iedereen voelt en objectief kan vaststellen wat de effectiviteit van zijn handelen is. Hierin heeft Ilse Media het afgelopen jaar een grote slag gemaakt. ‘Meten is weten’ klinkt als cliché, maar die eindeloze amorfe stroom van internetverkeer tot een begrijpelijk en logisch geheel maken, dat is een zegen voor dit bedrijf. Om te weten wie, wanneer en waarom langs surft, is naast een online performance unit tevens het departement consumer insights opgericht. Om een goed buikgevoel te krijgen moet je in elk geval beschikken over de juiste feiten, vind ik. Bij uitgeverij Reed Business werd vier jaar geleden verkondigd dat binnen vijf jaar 70 procent van de inkomsten uit online moest komen. Is dat een benchmark voor u? Ik spiegel me niet aan Reed Business, want zij zitten in een andere markt: b2b. Wat dan onze benchmarks zijn? Google is absoluut digital maar geen mediabedrijf pur sang. Mijns inziens spelen wij samen met Sanoma Digital daarom een voortrekkersrol als uitgevers van digitale mediaproducten. Er wordt hier met succes gebouwd aan het grootste digitale medianetwerk van Nederland. Op sommige vlakken gaat dit zeker via de trial and error-manier, omdat er simpelweg weinig voorbeelden zijn. Heeft streaming tv de toekomst? Wordt dit een studio voor bewegende content en daarmee concurrent van Hilversum? Lees dit interview verder op www.marketingtribune.nl Waarom bent u toen toch overgestapt naar Ilse Media? Ik werd hier eind 2007 ineens voor gebeld. Ilse is de grootste digital onlyuitgever van Nederland na Google. Er werken tweehonderd mensen en de missie stond me direct aan. Nota bene: mijn opdracht is niet het ombouwen van de ‘printfabriek’ Sanoma naar een digitaal bedrijf, zoals sommige journalisten wel eens opperen. Ilse Media staat op zichzelf. Bovendien geloof ik niet zo in het ombouwen van het ene naar het andere mediatype. Digitaal is echt wat anders dan radio, tv of print. Ilse is een volwaardige digitale uitgeverij die al ruim tien jaar bestaat en een gezonde winst maakt. Al snel voelde ik dat ik hier wilde werken. Wat trof u aan bij Ilse Media en wat waren uw eerste daden? MTmediatribune_profiel.indd 21 06-02-2009 12:00:47 Pagina 20

Pagina 22

Interactieve digitale spaarprogramma, deze mailing of verenigingsblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van internet archief.

MediaTribune 0x1 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication