Analyse

22marketinganalyseGlobaliseringenWeb2.0zijnwereldwijdelangetermijntrendsdiegevestigdemachtsverhoudingenbeïnvloeden.DetermWeb2.0verwijstnaarwatsommigenzienalsdetweedefaseindeontwikkelingvanhetworldwideweb.Vraagisofenhoemarkteersmoetenanticiperenopdietrend.tekstWendyvanEsveldHoeveelwisdomheeftdecrowdWatkanenmagdemarketeermeteenvolledigplatformvoorinteractievewebapplicatiesVooreenantwoordopdezevraagishetzinvolomhetneologismecrowdsourcingtegenhetlichttehouden.Hetwoordisafgeleidvanoutsourcingtothecrowdendatgeeftmeteeneenideevandebetekenis.Wired-auteurJeffHowe,bedenkervandeterm,gebruikttweedefinitiesvoorcrowdsourcing:hetlatenuitvoerenvaneentaakdooreenongedefinieerde,overhetalgemeengrotegroepvanmensenindevormvaneenopenoproep.Detaakwordtuitgevoerddooreenbenoemdeagent(meestaleenwerknemer).Endesoundbite-versie:hettoepassenvanopensource-principesinanderevakgebieden.HowegaftijdenseenSocialStrategyTalk,georganiseerddoorVerkenningsinstituutNieuweTechnologie(ViNT)succesvollevoorbeelden.ZoisInnoCentiveeenopeninnovatie-community,waarvanindividuenmoeilijke,somswetenschappelijkeproblemenoplossenvooreenbeloning.OokeenmooivoorbeeldisdeConverseGallery,eencampagnerondhet100-jarigbestaanvandemoederallergympen,diedraaitopusergeneratedcontent.Deklantkomtaandeknoppenvandemarketeerendatlevertmooiedingenop.Howegelooftdatdecrowdzichzelfaltijdzalverbeterenenreguleren.Zolangeenorganisatiezorgvuldigmetdeindividuenuitdecreatievemenigteomgaat,ziethijweinignadelen.DialoogDecetesoftwareernietwasgeweest,wasergeeninternetendeedjetelefoonhetniet',vervolgtVanDoorn.`Inveelproductenzitimmerssoftwaredieisgemaaktdooramateursopinternet.Hetsuccesvancrowdsourceniserdusallang,alleenbleefhetverborgeninsoftware.Nuontdekkenmarketeershetfenomeenenwordthetzichtbaar.Lakhanitoontaandatorganisatieskennislatenliggen.Bedrijvenmoetenzichafvragenhoehetmethunkennisopbouwisgesteld.Oplossingenkomenuiteenanderehoekdanjeverwacht.DaarompleitHowevoordiversiteit.Hijtoontaandatproblemenenvraagstukkenvanorganisatiessomswordenopgelostdoorbijvoorbeeldgepensioneerdenuiteenandervakgebiedendeelvandewereld.'EtaleertrendTentijdevandederdemediarevolutiezorgeninternetensocialenetwerkenalsYouTubeervoordatorganisatiesinformatieoverhunmerkenproductennietlangerkúnnencontroleren.Elkestakeholderheeftzijnverhaaleniedereenkandaarkennisvannemen.MetheMediavanViNTonderzoektdezeontwikkelingenenkijkthoebedrijven,organisaties,klantenenmedewerkersdialogenkunnenaangaan.ViNTdeedonderzoeknaarmotivatiesvanmensenomtijdteinvestereninietswathenogenschijnlijkpersoonlijknietaangaat.VanDoorn:`Hetblijktdatdemotivatieommetorganisatiesmeetedenkenendoennietwezenlijkverschilt,ofhetnugaatomsoftware-ontwikkelingofhetmakenvaneenMona-toetjeindeonlinetoetjesfabriek.Wekwamenerachterdatereerdereenindividualistischetrenddaneencommunity-trendgaandeis.Mensenwillenzichzelfetaleren.UitdatideeontstondMetheMedia.WekrijgencommentaardatwehetoverMehebbeninplaatsvanWe,maardatisnunetonspunt',aldusVanDoorn.Kennisvoordemarkt`PlatformenalsInnoCentiveenNineSigmaorganiserenhoogwaardigekennisvoordemarkt.Hetiseenfantastischfenomeen,datallemaalbegonmetopensourcesoftwaredevelopment',reageertMennovanDoornvanViNT.`KarimLakhanipubliceerdedaaraloverin2005.Alsdezegecrowdsour- Insights

Analyse

Interactieve web boek, deze flyer of rapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een digitale publicatie van e-lesmateriaal.

MarketingTribune 0x13 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication