Analyse

metconsumentHoewijsisdecrowdeigenlijkVanDoornhaalteenvoorbeeldaanvanJamesSurowiecki,schrijvervanTheWisdomofCrowds.Opdemarkthangteenvarken,iedereenmagradenhoezwaarhetis.Hetgemiddeldevanaldieschattingenzaldichterbijhetgewichtvanhetvarkenzittendandeschattingvanwelkindividuapartook.Hetideedaarachterisdatdecrowddomis,maardatweermetelkaarwelachterkomen.VanDoorn:`Crowdsourcengaatoverindividuele,creatieveideeën.Howeheefthetdanookoverdewisdomvanhetindividu.Demogelijkhedenzijnoneindig.'marketingtribuneno13|15juli200823PassieDiemogelijkhedenzietCreativeCrowdsook.Sinds2007richthetzichvolledigopcrowdsourcingenprobeertbedrijventeverbindenaanconsumenten.DaarvoorwerdhetplatformCreativeChallengegecreëerd.RutgerDocter,mede-eigenaarenoprichter:`Wijvindendatbedrijvenconsumentendaarmoetenopzoekenwaardepassiezit,inplaatsvanandersom.Philipslanceertbijvoorbeeldeensitewaarconsumentenideeënkwijtkunnen,maarCreativeChallengeintegreertdeinteressesvandeconsumentmetdeuitdagingenvaneenbedrijfoprelevantesites.Denkaantweakers.net.Zokrijgjeookeenanderconsumentenbeelddanviareguliermarktonderzoek.Erontstaanspelenderwijsdingenenwordtergeleerddooreenbedrijf.'Docterhamertophetbelangvandedialoogbijhetaangaanvaneenauthentiekeconnectie:`Alsjeaansluitbijactieve,gepassioneerdecommunities,maakjeideeënrelevantvoormensenenvoedjedepassievandeconsument.Datisfundamenteelandersdanroependatjeproducthetbesteis.Ermoeteenconnectieontstaan,engagement.'Bedrijvenmoetenwelhetspanningsveldtussencontroleopbrandingencrowdsourcingerkennen.Verderziethijweinigrisico's:`Aansluitenbijbestaandecommunitiesmaakteenproduct,dienstoforganisatieminderbrandable,maarwelauthentieker.Dialoogisbelangrijkerdanbranding.Bedenkweldatoudewaarhedennietvervallen.Jekuntalsmarketeernietachteroverleunenendecrowdalleslatenbepalen.Expertsspelenbeslistnogeenrol,maarhetzithemindedialoog.Metelkaar,krijgjeeenkwadratischewaarde.'JemoetnietblindvertrouwenopdecrowdvolgensDocter,maarhijisheteensmetHowe:`Thecrowdmostlyproducescrap,butitwillfairoutthegoodones'.Docter:`Kijknaardesuccesvolle,onlineT-shirtshopmetdoorconsumentenontworpenT-shirtsThreadless.Decrowdreguleertzichzelf.'tengeproefdendaarnagefaseerdopdemarktgebracht.Betist:`Opdezemanierwordthetrisicogeminimaliseerd.Platenmaatschappijenechterbepalenmeteenkleinegroepexpertswelkemuziekdeconsumentleukzalvinden,maarmetdekomstvaninternetisdecontroleoverdedistributiekanalenverdwenen.Deconsumentpriktdaardoorheen.Daaromgeloofiknietmeerinmuziekexperts.DatFransBauersuccesvolwordt,kunjenietvoorspellen,welbeïnvloeden.ErzijngrotemarketingbudgettennodigomeenartiestalsBaueropdekaarttezetten.Mijnsinziensmoetjediebudgettenpasinvesterenalsdeartiesteentrackrecordheeftopgebouwd.'PraktijkvoorbeeldHetNederlandsebedrijfSellaBand,in2007genomineerdvoordeNimaMarketingJaarprijs,herbergtachtduizendprofielenvanartiesten.Dertigduizendbelieverssteundeneenartiestnaarkeuzemet10dollar.Sindsdeoprichtingin2006,haalden22artiesten50.000dollaropenwerderintotaal2miljoendollarinhengeïnvesteerdomeenalbumoptenemen.Nietmetdeminsteproducenten.Erzijnnunegenalbumsaf,waarmee150.000dollarverdiendis.Deopbrengstengaanvooreenderdenaardeartiest,eenderdenaarSellabandeneenderdenaardebeliever.Eenultiempraktijkvoorbeeldvancrowdsourcen.PimBetist,bedenkerencreativedirectorvanhetplatformenafgelopenaprilnoggenomineerdvoorDM-manvanhetjaar,iservaringsdeskundigeophetgebiedvancrowdsourcen:`Believerskunnenallecijfersgewoonzien.Voorsuccesvolcrowdsourcenistransparantieessentieel,netalsbelonen.'Betistzagdemachtsverhoudingenindemuziekwereldveranderenenhaaltdevergelijkingaanmeteentoetje.Datwordtinterngetest,doordriehonderdconsumen-expertsovercrowDsourcingJeffHowe:`Thecrowdmostlyproducescrap,butitwillfairoutthegoodones.'JamesSurowiecki,schrijvervanTheWisdomofCrowds:`Opdemarkthangteenvarken,iedereenmagradenhoezwaarhetbeestis.Hetgemiddeldevanaldieschattingenzaldichterbijhetwerkelijkegewichtvanhetvarkenzitten,dandeschattingvanwelkindividuapartook.'MennovanDoorn,VerkenningsinstituutNieuweTechnologie(Vint)Sogeti:`PlatformenalsInnoCentiveenNineSigmaorganiserenhoogwaardigekennisvoordemarkt.'RutgerDoctor,CreativeCrowds:`Demarketeerkannietachterovergaanleunen.Hetzithemindedialoog,alsjehetmetelkaardoet,krijgjeeenkwadratischewaarde.'PimBetist,CreativeChallange:`Voorsuccesvolcrowdsourcenistransparantieessentieel,netalsbelonen' Analyse

Learning

Interactieve internet whitepaper, deze mailing of onderwijs catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online op uw website plaatsen van online magazines.

MarketingTribune 0x13 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication