24MarketingLearnings|corporateidentitysterkWieInternationalbrandingagencyDesignBridgeinopdrachtvandeHumaresGroep,eenaantaldetacheringsbureausvoortechnisch,maritiemenlogistiekpersoneel.Voorderelaunch-campagneenontwikkelingvancommunicatiemiddelenissamengewerktmetPatrickDorrestein.MerkWatEriseennieuwecorporateidentityontwikkeldvoordetechnischeactiviteitenvandeHumaresGroeponderdenaamMaintec,marktleiderophetgebiedvantechnischvakpersoneel.Doordesamenvoegingvandiversedochterbedrijvenontstaateennieuwbedrijfdatmetruim1.750werknemerseenvandegrootstearbeidsbemiddelaarsindetechniekisgeworden.DesignBridgewasverantwoordelijkvoordepositioneringvanhetmerk,deuitwerkingendemerkbewaking.Hetbureauheeftondermeereennieuwlogo,dehuisstijlendethematiekontwikkeld.DeuitdagingvoorDesignBridgewasdetwaalfverschillendemerkensamentevoegen,methetbehoudvandediversetechnischespecialismen,waarbijopverschillendefunctieniveausuitzendpersoneelwordtaangetrokken.HansScheers,managermarketingencommunicatiebijHumares:`Praktischleverdeonzewerkwijzeproblemenop.Voorelklabelhaddenweapartbriefpapierenapartevisitekaartjes.Hetwaslastigomnaarbuitentoeuitteleggenhoeonzegroepinelkaarzat.'HumaresGroep-medewerkersgavenaanDesignBridgeaandatzegraagéénsterkmerkenéénidentiteithaddenomvanuittewerken.CarinCarpay,clientdirectorbijDesignBridge:`Somsmoestenerverschillendebriefjesindeprinter;deenekeerginghetomeenfunctieindebouw,danweeromautotechniek.Ditwasoperationeelnietefficiënt.Toenwemetdemedewerkersspraken,kregenwemaaréénboodschap:geefonseenduidelijkmerk.'HoeDesignBridgekreegdevraagvoorgelegd:KunnenjullievanMainteceensterkmerkmakenDeHumaresGroepheefthenzelfbenaderd,nadatdemerkstrategiewasbepaaldinhetstrategischbusinessplanvanhetbedrijf.`Doordatweeenconcreetstappenplanhaddenvooronzemerkstrategie,konDesignBridgeheelsneldedieptein',verteltScheers.DesignBridgeheeftzicheerstverdieptindeorganisatieomtebepalenwaarhetmerkvoorstaat.Daarnaastisereenconcurrentieanalysegemaakt.`Wehebbengekekennaardekernwaardenvanhetmerk:diversiteitvanwegehetbredespectrumaantechnischeexpertiseenhetinternationalekarakter,passievanwegedemotivatievandewerknemers.Eenenkel,sterkenerkendmerkalsMaintec,incombinatiemetdetaglinetoolkitfortalentonderschrijftdezewaardendiezoweldefilosofievanhetbedrijfalsdeverwachtingenvanuitdemarktreflecte-WaaromDetechnischemerkenvandeHumaresGroephebbensameninNederlandtwintigvestigingenenzesinhetbuitenland.Daarbijzijnzegespecialiseerdinhetuitzendenendetacherenvanflexibelinzetbaarpersoneelvoordetechnischesector.Hetbedrijfisindejarennegentigsterkgegroeid,metnamedooracquisities.Degeacquireerdemerkenblevenmeestalbehouden.ToteindmeivieleneronderdeHumaresGroeptwaalfverschillendemerken,allengespecialiseerdinhuneigentechnischesegmentindearbeidsmarkt.Omdepositiealsmarktleiderverderuittebouwenisdemerkstrategieaangepast. Analyse
LearningHeeft u een archief, zmags of digitale drukwerk? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport online op uw website plaatsen.
MarketingTribune 0x13 Lees publicatie 10Home