Learning

24MarketingLearnings|corporateidentitysterkWieInternationalbrandingagencyDesignBridgeinopdrachtvandeHumaresGroep,eenaantaldetacheringsbureausvoortechnisch,maritiemenlogistiekpersoneel.Voorderelaunch-campagneenontwikkelingvancommunicatiemiddelenissamengewerktmetPatrickDorrestein.MerkWatEriseennieuwecorporateidentityontwikkeldvoordetechnischeactiviteitenvandeHumaresGroeponderdenaamMaintec,marktleiderophetgebiedvantechnischvakpersoneel.Doordesamenvoegingvandiversedochterbedrijvenontstaateennieuwbedrijfdatmetruim1.750werknemerseenvandegrootstearbeidsbemiddelaarsindetechniekisgeworden.DesignBridgewasverantwoordelijkvoordepositioneringvanhetmerk,deuitwerkingendemerkbewaking.Hetbureauheeftondermeereennieuwlogo,dehuisstijlendethematiekontwikkeld.DeuitdagingvoorDesignBridgewasdetwaalfverschillendemerkensamentevoegen,methetbehoudvandediversetechnischespecialismen,waarbijopverschillendefunctieniveausuitzendpersoneelwordtaangetrokken.HansScheers,managermarketingencommunicatiebijHumares:`Praktischleverdeonzewerkwijzeproblemenop.Voorelklabelhaddenweapartbriefpapierenapartevisitekaartjes.Hetwaslastigomnaarbuitentoeuitteleggenhoeonzegroepinelkaarzat.'HumaresGroep-medewerkersgavenaanDesignBridgeaandatzegraagéénsterkmerkenéénidentiteithaddenomvanuittewerken.CarinCarpay,clientdirectorbijDesignBridge:`Somsmoestenerverschillendebriefjesindeprinter;deenekeerginghetomeenfunctieindebouw,danweeromautotechniek.Ditwasoperationeelnietefficiënt.Toenwemetdemedewerkersspraken,kregenwemaaréénboodschap:geefonseenduidelijkmerk.'HoeDesignBridgekreegdevraagvoorgelegd:KunnenjullievanMainteceensterkmerkmakenDeHumaresGroepheefthenzelfbenaderd,nadatdemerkstrategiewasbepaaldinhetstrategischbusinessplanvanhetbedrijf.`Doordatweeenconcreetstappenplanhaddenvooronzemerkstrategie,konDesignBridgeheelsneldedieptein',verteltScheers.DesignBridgeheeftzicheerstverdieptindeorganisatieomtebepalenwaarhetmerkvoorstaat.Daarnaastisereenconcurrentieanalysegemaakt.`Wehebbengekekennaardekernwaardenvanhetmerk:diversiteitvanwegehetbredespectrumaantechnischeexpertiseenhetinternationalekarakter,passievanwegedemotivatievandewerknemers.Eenenkel,sterkenerkendmerkalsMaintec,incombinatiemetdetaglinetoolkitfortalentonderschrijftdezewaardendiezoweldefilosofievanhetbedrijfalsdeverwachtingenvanuitdemarktreflecte-WaaromDetechnischemerkenvandeHumaresGroephebbensameninNederlandtwintigvestigingenenzesinhetbuitenland.Daarbijzijnzegespecialiseerdinhetuitzendenendetacherenvanflexibelinzetbaarpersoneelvoordetechnischesector.Hetbedrijfisindejarennegentigsterkgegroeid,metnamedooracquisities.Degeacquireerdemerkenblevenmeestalbehouden.ToteindmeivieleneronderdeHumaresGroeptwaalfverschillendemerken,allengespecialiseerdinhuneigentechnischesegmentindearbeidsmarkt.Omdepositiealsmarktleiderverderuittebouwenisdemerkstrategieaangepast. Analyse

Learning

Interactieve web spaarprogramma, deze uitgave of vaktijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een digitale publicatie van digitale uitgaven.

MarketingTribune 0x13 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication