Fast Forward

marketingtriBuneno13|15juli2008FastForward37ChinaaandegadgetsWannahavesstarttein2000alstv-programmaoverlifestyleproducten,reizenengadgets.In2007maaktehetbedrijfdekeusvoor100procentaanwezigheidopinternetenstapteovervanbroadcastingnaarbroadbandcasting.Desiteisnuin46landenlive,sindsjuniookinChina.EengesprekmetricharddeBooij,ceovanWannahaves.tekstConnieLohuisWaaromChinaIkliepallangermethetideerond.ToenikmetMarketingfactsdeChina-reismaakte,wistikhethelemaalzeker.ChinaisvooronzecontenteenenormeafzetmarktvanwegehetaspiratieniveauvandeChinesejongeren.Eniedereensnuffelternuaan.DejongeChinezenindestedenzijnveelhipperdanwijdenken.Zehebbentopdisco'sentegekkegadgetsenenormeit-winkels.Hetiswaanzinnigwaterallemaalindatlandgebeurtenwaarwijhelemaalnietsvanweten.Demarktligtklaaromontslotentewordenvoordewestersewereld.IkziegrotekansenvoorWannahavesinChina.HoegaatuhetaanpakkenTijdensdeinspirerendezakenreishebiktweemogelijkepartnersbezocht,namelijkdevideoportaltudou.com-deChineseYouTube-ensina.com.DeeersteheeftongeveerdehelftvandedagelijksepageviewstenopzichtevanYouTube,maarerwordendagelijks15miljardminutengestreamdbijtudoutegenover3miljardminutenbijYouTube.Metsina.comzijnwenoginonderhandeling,mettudouzijnwealinzaken.DeChinesependantvanWannahavesisnualtevindenviawww.tudou.com/home/wannahaves.DitChineseavontuurbetekentzekerveelwerkvoorvertalers.Ja,maarvergeetnietdatonzedoelgroep-mannentussende16en49jaar-veelalEngelsspreekt.Dekerndoelgroepisoverigenstussende16en34jaar.Hetconceptiswelvertaald,maarindemeestevideofilmpjeswordtgewoonEngelsgesproken.DeondertitelingisdaninhetChinees.DecontentindevormvanvideofilmpjesvangadgetsenlifestylewordtnunoggeheeldoorWannahavesEuropegemaaktengedistribueerd.echterindenabijetoekomstwillenwijeveneensChinesecontentgaanproducerenenuitzenden.InChinahebbenzebijvoorbeeldeenkopievandeDodeZee,daarwillenwijgraageenmooilifestyle-itemvanmaken.Tijdensdezakenreishebikgoedecontactenopgedaandieonskunnenondersteunenomdittebewerkstelligen.EnophetgebiedvangadgetsheeftChinazeergrotemerkenalsZTEenHuawei,waarwijinhetWestennogmaarweinigweetvanhebben.HoeverdientudangeldaandieChinesevariantvanWannahavesWehebbeneendealopbasisvaneenrevenuesplitoverdeadvertentie-inkomsten.Wannahavesiseenpromotietoolvoormarketeers,dusvalterstraksooktedenkenaaninkomstenviaonderanderegesponsordevideo-items.HoegaathetnumetWannahavesGoed,maarwezijnernogniet.Wezijndrukbezigmethetuitrollenvansamenwerkingsverbandenopnationaaleninternationaalniveauwaareraleenaantallivevanzijn,zoalsMSN.Allevideo'sproducerenwezelf.Permaandhebbenweminimaal300.000uniekebezoekers(meerdan2miljoenimpressies).DatisnogexclusiefwaterinChinagaatgebeuren.AlscommercieelumfeldheeftWannahaveszijnbestaansrechtwelbewezen.Indertijdheefthetmerkveelbaatgehadbijdetv-uitzendingen.Denaamsbekendheidwassnelopgebouwdendaarprofiterenwenogsteedsvan.Verdergaanwenuinvesterenineeninternet-tvprogramma.Dezezomernogwillenwestartenmetuitzenden.Halenwetochweerdetelevisieerbij,maarnuwelviabroadbandcasting.ZijnernoganderecontinentendieuwiltontsluitenJa.WezijnalliveinIndia,maarwezoekendaarnogpartners.EveneenszijnweinontwikkelinginRuslandenBrazilië.Daarbevindtzicheensterkgroeiendeklasseconsumentenmetbovengemiddeldeinteresseingadgetsenlifestyle-items.DaarnaastwillenweonzepositieindeVS,waarnu25procentvanonsbezoekvandaankomt,uitbreidenenversterken.ZijnerreactiesuitChinabinnengekomenWijzijnnogmaarnetlive,dushetisnogtevroegomdaarietsovertezeggen. MarketingTribune Carrière

Profiel

Interactieve digi magazine, deze pdf of gebruiksaanwijzing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van online kranten.

MarketingTribune 0x13 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication