8MARKETINGTRIBUNEno13|15juli2008GrandPrixinflatieinCannesEenLeeuwwinneninCannes,isvoorveelvakgenotenuitdeinternationalemarketingcommunicatiehethoogsthaalbare.EneenGrandPrixhelemaal.In1996wonNederlanderéénmetRolo-olifant.DitjaarregendehetechterGrandPrixenbinnendezelfdecategorie,waardoordewaardevandehoofdprijsverwatert.`Jekuntgeenappelsmetperenvergelijken',repliceerdehetNederlandsecyberjurylidMartijnSengers(EuroRSCG4D)kribbigopdesuggestiedatzijnjurynietkonkiezen.IncybergingenerdrieGrandPrixenuit.WatisdandegrootsteprijsVolgensSengersiseenviralevideoietsandersdandegeïntegreerdetopcampagnevoorUniqlockendanwasernogeenandertechniekjedusvoilà:driekeerdehoofdprijs.Ophetfilmfrontdezelfdeinflatie:McCannuitSanFranciscokreegeenGrandPrixvoordeXbox360Halo3.MaarookFallonLondonkreegdeGrandPrixmethunfilmpjewaarineengorillawildwordtvaneenCadburyreep.DezecommercialwoneenhalfjaarterugaldeEpicad'OrinParijs.VoordederdekeerinvijfjaarvolgtdeCannes-jurydekeuzevanEpica,waarmeederelevantievanEpica(metstandaardéénhoofdprijspercategorie)weerwordtonderstreept.WatCannesbetreftwasergelukkigwelslechtséénBureauvanhetJaar(BBDONewYork)enéénNetwerkvanhetJaar(BBDO).(PVWK)HEINEKENCoolesttop-15ERVAARTKLANTOveralheeftHeinekengekekenendegoedeideeënzijngeleend:IndeAppleStoreinNewYork,deNiveaStoreinBerlijn,deLouisVuitton-winkels,maarHeinekenTheCitygaateenstapjeverder,zolichttemarketingmanagerHerwinvandenBergtoebijdefeestelijkeopeningop3julivandébeleveniswinkelvandebrouwerinhetcentrumvanAmsterdam.Heineken-productenrondvierpijlers-bier,muziek,mode,reizen&events-zijnertevindenenhoeweldenadrogendekiternogteruikenwas,luktdatnétbinnendegesteldetermijn.`HeinekentheCityheefteenvooruitstrevenddesignenisvoorzienvantechnischesnufjeswaaronderpratendespiegels,3Dtv-schermen,eenijsmuureninteractievezuilen.'Theultimateretailexperienceisbedoeldalséénvandevelemanierenomdeconsumenttebereiken,wantjuistopdatpuntgaatHeinekendenieuweconsumentdekomendejarenverrassen.DeopeningvondoverigensplaatstweedagennadathetmerkrechtuithethartvandeHeineken-doelgroepalsadverteerdertotophetbotwasafgezekendoorweblogGeenStijl,omdathetmerkzichterugtrokvandeSpaansesatirischezenderLaSexta,naboycot-dreigementenvaneenfundamentalistischechristelijkeorganisatie(Google:Lasexta+GeenStijl).Heinekenpraattedáároverigensnietterug,bleefstilzittenenlietzichscheren...Lastigeconsumentenook.(LR)DEETALAGEOpwereldniveauisdenummerééntrendvannucoöperatieveconsumptie.Hetdelenvankosteniseengroeiendpopulairconceptdatzichvertaaltininitiatievenzoalsdewebsitewww.fractionallife.com.Hierishetmogelijkombijvoorbeeldboten,kunstofvliegtuigensamenmetanderentebezitten.Coolopvijfdezemaandzijndegigantischemicrobes.Hetzijnknuffelsdieheelkleineorganismenmoetenvoorstellen,variërendvangrieptotslechteademenvanhepatitistotmaagzweerenzelfshiv.Elkexemplaarheefteenlabelmeteenplaatjevanhetechtelevendeorganismeeneenvoorlichtingstekstoverdemicrobe.Deheletop-15vancoolstedingenterwereldisterugtevindenopwww.scienceofthetime.com.Hetgaatbijdesamenstellingvandetrendlijstnietomgadgets,maaromdementaliteiterachter.CarlRohdeisdegenediedelijstlanceerdevanuithetinternationalemerkScienceoftheTime.HonderdenzogenoemdecoolhuntersinalleleeftijdscategorieënjagenopcoolvanAmsterdamtotSaoPauloenvanLAtotShanghai.Coolbetekentdanaantrekkelijkeninspirerendmettoekomstbinnendeeigengeneratie.Hetwereldwijdevirtueletrendwatchingenmarktonderzoek-netwerkScienceoftheTimeisbeginditjaaropgerichtdoorRohdeenVincentAlberts.Demarcom-entrendspecialistenrichtenzichophetwetenschappelijkinkaartbrengenvanwereldwijdetrendsinmentaliteitenenvertalendezedoorvoormarketeers,marketingcommmunicatie-enproductmanagers.(WVE) Skybox
SkyboxVoor boeken, online onderwijs catalogussen en PDF's zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw clubmagazines.
MarketingTribune 0x13 Lees publicatie 10Home