38 de campagneS redactie & samenstelling Peter van Woensel Kooy Vreten op aarde Anticiperend plaatste AllerHande in het kerstnummer al een advertentie voor het `vernieuwde' dieet van Dr. Atkins. Na al het vreten op aarde, moeten de pondjes er immers af. MarketingTribune zette hunkerend naar die copieuze diners nog even zes eetuitingen op een rij. Hertog IJs en DDB zijn de eerste winnaars van 2009. Mentos Brazilië gaat zonder eten naar bed. Eens? Laat zien dat je bestaat op www.decampagnes.nl. briljant goed werk campagne voldoet schiet tekort weggegooid geld Kinderzin Opdrachtgever: Hertog IJs Doelstelling: Op kinderlijke wijze de authenticiteit van Hertog IJs claimen en verschillende smaken promoten. Bureau: DDB Creatie: Jessica Kersten, Jessica Lehrer, Andre Dammers en Sander Volleman Illustratie: Carine Brancowitz Media: abri, tv, poster, print en p.o.s- materiaal SterrenScore 1 drop catch Opdrachtgever: Marmite (GB) Doelstelling: Door de te kantelen visual de tweeslachtigheid van de nieuwe Marmiterijstwafels tonen: je houdt van ze of haat ze! Bureau: DDB Londen Creatie: Noah Regan en Graeme Hall Manipulatie: Al Murphy Media: billboards, flyers en tijdschriften SterrenScore reactieS Bastian Baas, product manager bij Nestlé: `Persoonlijk zou ik helemaal voor de lovers gaan en dat uitdiepen en denkend vanuit de klantzijde vind ik natuurlijk dat de afzender te onduidelijk is.' Biersteker & Weijers: `Mooi artwork, leuk mediatrucje.' Darre van Dijk, creatief: `Jantje lacht, Jantje huilt. In het gitzwarte decor dat we kennen van Guinness. Cool uitgewerkt voor nog eens een echt vies spulletje.' 3 eetBoeK 5 Opdrachtgever: Albert Heijn Doelstelling: Promotie van het nieuwe AHboek 12 maanden lekker eten, waarbij consument inzicht krijgt in (bij AH) voorradige ingrediënten in een bepaald seizoen, die dan dus beter worden verkocht. Bureau: Media Partners en TBWA\ Neboko Creatie: Muk Swart, André Bisschop c.s. Media: AllerHande SterrenScore reactieS Buisman & Offergeld: `Een typisch oer-Hollandsche uitstraling die goed aansluit bij de Hollandse huisvrouw en de lokale, biologische trend. Met dank aan het kratje.' Baas: `Helemaal in de AH-stijl, die mij erg aanspreekt. Duidelijk waar het om gaat en het lukt ze goed kwalitatief eten aan de "gewone man" te brengen.' Debets: `Een topuiting door zijn eenvoud. Het kistje legt voor mij direct de link naar seizoensproducten.' reactieS Vanessa Buisman & Carlijn Offergeld, directie Was Will das Weib: `Dit is een warme, mooie en sympathieke campagne die het moederhart sneller doet kloppen.' Mark Debets, senior communicatieadviseur/ woordvoerder bij Monuta: `De commercial brengt voor mij de boodschap beter over.' Thijs Biersteker & Karian Weijers, junior team bij Wieden+Kennedy: `Carine heeft het prachtig geïllustreerd. De copy is niet goed te lezen. Maar wel een mooie campagne met de commercial in het achterhoofd.' recycling 2 BluSwerK 4 puBerteit-ding 6 Opdrachtgever: McDonald's Doelstelling: Door oude reclameposter opnieuw te gebruiken, met nieuw opschrift aangeven dat het merk mvo hoog in het vaandel heeft. Bureau: TBWA\ (Parijs) Creatie: Mohammed Bareche en Daniel Perez Medium: billboard SterrenScore reactieS Buisman & Offergeld: `De campagne past helemaal in de mvo-beweging, daarom sympathiek. Het is niet goed te zien, maar het zou helemaal geslaagd zijn als de sticker daadwerkelijk op de abri is geplakt.' Debets: `De gedachte hierachter is goed. De vraag is of iedereen de boodschap in één keer begrijpt. Mooi uitgevoerd.' Biersteker & Weijers: `Is dit echt? Hebben ze het archief opengetrokken en vonden ze nog een compleet rondje abri's ? En die allemaal bestickerd? Dan is het kick, niets nieuws, maar wel oké.' Opdrachtgever: Heinz (België) Doelstelling: Visual die in tweetalig land communiceert dat de nieuwe Heinz Hot Ketchup werkelijk pikant is [groente uit de diepvries ligt op het bord om te blussen, red.]. Bureau: Leo Burnett (Brussel) Creatie: Alex Gabriels en Wim Corremans Media: billboard, print, p.o.s. en poster SterrenScore reactieS Buisman & Offergeld: `Gadverdamme. Hoe verzin je het? Hoezo Hot? Koud en vies zal je bedoelen.' Baas: `Helemaal niks. Als je als foodmerk een uiting inzet die je eerder "Bah" doet roepen dan "Lekker", weet ik niet of je goed bezig bent.' Biersteker & Weijers: `De gedachte is heerlijk. We zouden willen dat het echt zo werkte. Mag best, zo fout. En lekkere Belgische old school-stijl.' Opdrachtgever: Perfetti Van Melle (Brazilië) Doelstelling: De gevoelswereld van een tiener uitdrukken, waar de nieuwe snoepvariant Mentos Teens onlosmakelijk aan verbonden is. Bureau: Neogama BBH (Sao Paulo) Creatie: Vico Benevides en Isabela Paulelli Media: print, flyer, p.o.s. en outdoor SterrenScore reactieS Buisman & Offergeld: `Volstrekt onbegrijpelijk. Op geen enkele manier geeft het de beleveniswereld van de puber weer.' Biersteker & Weijers: `Iedereen weet toch dat je een Mentos op je puistje moet leggen, of in de cola light stoppen, maar vooral niet op moet eten! Puntje voor de illustratie.' Johan de Doener, cmo fmcg bedrijf: `Verduiveld plaatje, beetje Jeroen Bosch voor de jeugd van tegenwoordig. Niet snoeperig. Ik snap hem niet.' Pagina 37

Pagina 39

Interactieve digi-boek, deze presentatie of vaktijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar maken van e-vaktijdschriften.

MarketingTribune 1 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication