TRIBUNE 19 ‘Wat een platte prijsactie en wat een inflatie’  Onconventionele methoden Nieuwe actie: bij Renault-dealer Jongerius fotografie Ton van Til krijgt de koper van een Espace uit voorraad er een gratis Twingo bij. Buy one and get one BEATE VAN DONGEN PARTNER VODW MARKETING free, maar dan in het groot. Ook woningen gaan nu weg tegen stuntprijzen. Zo geeft projectontwikkelaar Heijmans Vastgoed 50.000 korting op een nieuwbouwwoning. Eerst targets, dan marge. Gaat het hierheen? Zijn dit soort noodgrepen marketingtechnisch wel handig? Hoe krijg je consumenten nog in beweging, wat is de te volgen aanpak en wat zijn marketingdoodzonden waarvoor je nooit mag zwichten?  Een Twingo cadeau. Krijgen we die dan met een mooie strik aan de trekhaak van de Espace? Het moet niet gekker worden. Wat een platte prijsactie en wat een inflatie! Cadeautjes en voordelen moeten blijkbaar elke keer weer groter en verrassender. Het lijkt een kwestie van tijd of u krijgt een Espace kado bij de aankoop van een Twingo. Het moet gezegd, deze actie trekt in elk geval de aandacht. echter door zo met producten om te gaan, verliezen consumenten elke perceptie van waarde. Een Twingo is kennelijk vergelijkbaar met een wuppie die je cadeau krijgt bij 20 euro boodschappen van de Albert Heijn. Niet doen bedrijven. Dit heeft niets meer met marketing te maken. Passen die Twingo’s nu echt niet meer op het overvolle dealerterrein? Begin dan in ieder geval met differentiëren van je (potentiële) klanten. Breng in kaart welke klanten nu of in de toekomst de meeste waarde voor je creëren. Bijvoorbeeld klanten die drie Renaults achter elkaar hebben gereden. Of klanten die nu een Renault rijden, het typische Renault-profiel bezitten en lid zijn van de Renault-fanclub. Door déze waardevolle klanten een bijzonder cadeau te bieden vergroot je de loyaliteit. En binding met echte ambassadeurs vormt de basis voor de toekomst. Ambassadeurs nemen namelijk niet zomaar afscheid van je. En bijzondere cadeaus geef je als bedrijf ook alleen aan die klanten waarvan je zelf ook geen afscheid wilt nemen. En dat heeft niks met wuppies te maken, maar alles met marketing. Spend. Support. Seduce. Dat is wat je moet doen tijdens een recessie. Spend, want na iedere recessie blijkt steeds weer: wie blijft adverteren, komt sterker uit de strijd. Nu is de tijd om de concurrenten te out spenden en een onevenredig grote share of voice te realiseren. Zo moeilijk is dat niet als concurrenten hun budgetten verlagen. Support consumenten door zoveel mogelijk informatie over je producten te geven, want consumenten denken nu langer na voor ze wat kopen. Je zou het slow shopping kunnen noemen. Het heeft geen zin om consumenten te dwingen tot een impulsaankoop, bijvoorbeeld door ze een gratis Twingo aan te bieden. Dat wekt enkel irritatie op. Wat wel zin heeft, is te aanvaarden dat mensen twijfelen, overwegen en heroverwegen en ze stap voor stap door dit keuzeproces te begeleiden. Seduce, want wie bang is, koopt niks. Verleid consumenten door ze te laten zien dat ze met jouw product kunnen dealen met de harde realiteit van alledag. Laat zien dat het ze helpt te genieten, te ontsnappen en gewoon een klein beetje gelukkiger te worden. Tele2 doet dat nu goed met het zwarte schaap: het bedrijf schreeuwt niet langer over prijzenoorlog en centen besparen, maar is entertainend en relativerend. Voor wie durft, is de recessie een bron van creativiteit en inventiviteit. Dus niet zeuren. Regenjas aan, zuidwester op en doorwerken. THECLA SCHAEFFER CLIENT SERVICES DIRECTOR BIJ FHV BBDO ‘De recessie is een bron van creativiteit en inventiviteit’ Pagina 18

Pagina 20

Heeft u een maandblad, issuu of digi-edities? Gebruik Online Touch: uitgave van papier naar digitaal converteren.

MarketingTribune 0x22 Lees publicatie 12Home


You need flash player to view this online publication