22 marketing analyse tekst Wendy van Esveld marketingtribune no 22 | 16 december 2008 Games marketing Volgens onderzoek van TNS Nipo en Newzoo, representatief voor Nederlanders met internettoegang, speelt bijna driekwart van de bevolking van 8 jaar en ouder computergames - gemiddeld vier uur per week, verdeeld over verschillende platforms. Kansen voor de adverteerder? Zonder nu direct zelf spelletjes te ontwikkelen, zijn er tal van mogelijkheden om aanwezig te zijn in de drukbezochte gamewereld. Statisch met een virtueel billboard, dynamisch met een campagne gebonden aan tijd, datum, locatie en doelgroep, of door product placement. Chupa Chups was in 1993 een van de eersten die als derde partij een spelletje infiltreerde. De ninja-mier van gamemaker Gremlin, hoofdrolspeler in de Zool-serie, kwam tijdens zijn belevenissen uitingen van de lollyfabrikant tegen. Lang geleden en voor de Perfetti van Melle-tijd, dus de huidige productmanager van Chupa Chups Luuk Olde Hengel weet er niet veel over te zeggen. Hij weet wel dat er nu op het gebied van in game advertising (iga) niet veel gebeurt voor zijn merk: ‘We zijn aan het testen, maar veel meer dan bannering is het niet. Er liggen ook voorstellen van mediabureaus met ideeën voor bijvoorbeeld Habbo. We onderzoeken het dus wel, maar in deze tijden is het budget er niet. In games adverteren is vrij prijzig.’ 100.000 en daar betaal je dan 15.000 euro voor. Maar het kan ook anders. IFAW deed rond dierendag een actie in Habbo voor minder dan 10.000 euro en bereikte zo 400.000 8- tot 15-jarigen. Senseo claimde voor zijn chocoladepads een kaartspel binnen spelpunt.nl. In de anderhalve week dat dit liep, speelden 32.000 mensen gemiddeld tien uur per persoon dit spel. Voor 15.000 euro zorgde het merk zo voor product awareness in een selectieve doelgroep van 40- tot 60-jarigen.’ Hiermee noemt Warman gelijk de mogelijkheden voor in game advertising: adverteren in games voor console en pc, adverteren in een virtuele wereld met spelelementen zoals GoSupermodel, Stardoll of Habbo en adverteren in online te spelen spellen via game portals. De eerste vorm is volgens Newzoo met name geschikt voor het creëren van awareness, de tweede voor engagement en de derde voor product awareness en engagement. Hebben spelletjes de toekomst? Dr. McDreamy Ook volgens Maarten Verkoren, product manager new releases voor Walt Disney Studios Home Entertainment - de dvd- en blu-ray-distributeur dus - kan het prijskaartje voor in game advertising best redelijk uitvallen: ‘Omdat veel adverteerders nu nog de kat uit de boom kijken, zijn er best acceptabele tarieven te bedingen. Vaste kosten zijn vaak de grootste kosten, omdat de ads in de game moeten worden ingebouwd.’ Verkoren brengt zelf geen games aan de man, maar werkt veel met online casual flash games, die volgens hem veel appeal hebben. ‘Dit Kaartspel Dat laatste valt volgens Peter Warman, initiatiefnemer van Newzoo, wel mee. Zijn bedrijf wil doelstellingen van adverteerders, creatieve bureaus en mediabureaus samenbrengen met advertentieen marketingoplossingen die de gameindustrie biedt. Warman:‘Adverteren in consolegames is hip en technologisch knap, maar als je kijkt naar hoeveel mensen het zien, is het misschien wat duur voor nationale campagnes. Het bereik is ongeveer Pagina 21

Pagina 23

Voor clubmagazines, online onderwijsmagazines en reisgidsen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw brochures.

MarketingTribune 0x22 Lees publicatie 12Home


You need flash player to view this online publication