marketingtribune no 22 | 16 december 2008 23 in de g mix zijn enorm in populariteit groeiende online bestemmingen, in China zelfs met video de populairste. Die kant gaat het hier ook snel op’, aldus Verkoren. ‘Het is voor Disney natuurlijk een stuk makkelijker dan voor verzekeraars, kabelaars, energiebedrijven en zelfs Heineken en Coca-Cola, omdat consumenten onze spelletjes alleen al wíllen spelen vanwege onze intellectual properties en personages. Kort gezegd: mensen zijn juist op zoek naar gratis spelletjes met Mickey, Donald, Mowgli, Wall-E, Jack Sparrow en Dr. McDreamy. Wij hoeven hier dan alleen nog maar de subtiele boodschap over onze dvd-release aan toe te voegen en we zijn er.’ en soms is het beter om een merk iets minder duidelijk te laten zien dan de klant eigenlijk wil.’ Verkoren sluit zich aan bij Van der Chijs: ‘Het hangt erg van je merk af en ook van je product en doelgroep. Stoere, wilde, opvallende merken kunnen best een gokje wagen en iets extreems doen in games. Dat zul je bij Disney-producten niet snel zien, behalve misschien met een tv-serie als Lost of een Miramax-film.’ Kansen liggen volgens hem in nieuwe technologieën en de perceptie bij gamers dat reclame in games veel prettiger en wenselijker is dan bijvoorbeeld op internet of op tv. ‘Het kan de gaming experience realistischer maken’, aldus Verkoren. Sluikreclame Van der Chijs denkt dat iga een vast onderdeel wordt van de reclamemix, naast alle andere bestaande vormen van adverteren. ‘Doordat alles dynamisch te plaatsen valt, kun je nog veel beter targeten dan tot nu toe, bijvoorbeeld alleen op bepaalde tijden van de dag, bij bepaalde profielen en binnen een geografisch segment. Wat je nu aan sluikreclame in films ziet, zie je binnenkort ook in games. Met het grote verschil dat je met de producten in games ook nog iets kunt doen.’ Hij doelt op productgebruik binnen de game bijvoorbeeld en dat niet iedereen dezelfde producten te zien krijgt. Dit is meetbaar, hoeveel seconden gezien of gebruikt, door wie, wanneer, enzovoort. Hij voorspelt een opkomst van games die overal en altijd gespeeld kunnen worden: ‘In Japan zie je dat heel veel games op een mobiele telefoon gespeeld worden in plaats van op een pc, en dat nu de eerste games ontstaan die je door kunt spelen op een computer als je bijvoorbeeld weer thuis bent. Adverteerders moeten zich niet meer beperken tot een platform, maar overal aanwezig zijn. Daarnaast denk ik dat steeds meer games gebruik gaan maken van acceleratortechnieken zoals die nu al in de Wii en de iPhone zitten, waardoor je veel meer een echte game experience krijgt. Je gebruikt je controller of telefoon als tennisracket bijvoorbeeld. In Japan zagen we al een game waarin je leert koken met een mobiele telefoon: je snijdt virtueel de groente in stukken met je telefoon en roert er later virtueel mee in de pan. Nu nog toekomstmuziek in grote delen van de wereld, maar dat duurt niet lang meer.’ Make-up en schieten Voor Marc van der Chijs, ceo van Spil Games Asia, is in game advertising het hele spectrum van ads voor, na en in de game als ook branded games. Gevraagd naar zijn visie denkt de directeur van de mondiale game portal dat we pas aan het begin staan van de mogelijkheden die iga biedt voor de toekomst: ‘Hoe sneller computers en internet worden, hoe groter de mogelijkheden. Het hangt met name af van hoe creatief de klant of het bureau ermee om wil gaan.’ Olde Hengel en collega’s die te maken hebben met krimpende marketingbudgetten kunnen volgens hem best meedoen. Van der Chijs: ‘Soms kan een simpele in-game banner of een pre-roll video ad vrijwel net zo effectief zijn als een dure branded game. Daarnaast is het in bijvoorbeeld China zo dat je door middel van iga in staat bent een doelgroep te bereiken die steeds moeilijker te bereiken is omdat ze minder tv kijkt en ook vrijwel niet leest.’ Gevaren ziet de ceo ook: ‘Het risico is dat een merk niet bij de game past. Make-up ads in een schietspel is een klassiek voorbeeld. Ads mogen ook niet storend werken, De experts Peter Warman (Newzoo): ‘Adverteren in games voor console en pc is met name geschikt voor het creëren van awareness, adverteren in een virtuele wereld met spelelementen voor engagement en adverteren in online te spelen spellen via game portals voor product awareness en engagement.’ Maarten Verkoren (Walt Disney Studios Home Entertainment): ‘Online casual flash games hebben veel appeal en zijn een in populariteit groeiende online bestemming, in China zelfs met video de populairste.’ Marc van der Chijs (Spil Games Asia): ‘Ads mogen niet storend werken en soms is het beter om een merk iets minder duidelijk te laten zien dan een adverteerder zou willen.’ ‘Iga wordt een vast onderdeel van de reclamemix, naast alle andere bestaande vormen van advertising.’ Verkoren en Van der Chijs: ‘Het hangt erg van je merk af en ook van je product en doelgroep. Stoere, wilde, opvallende merken kunnen best een gokje wagen en iets extreems doen in games. Pagina 22

Pagina 24

Heeft u een lesmateriaal, issuu of internet jaarverslagen? Gebruik Online Touch: nieuwsbrief digitaliseren.

MarketingTribune 0x22 Lees publicatie 12Home


You need flash player to view this online publication