marketingtribune no 02 | 3 februari 2009 23 op maat bishi daaraan kon voldoen. Via een referentie van een ander automerk kwam het bij ons terecht. We lieten zien wat we deden, wat de issues waren voor een autobedrijf. Op basis daarvan is het met ons in zee gegaan.’ Het platform ging in augustus 2007 live. Aanvankelijk bestond er enige koudwatervrees. De dealers zagen na de voorgaande toestanden weinig heil in alweer een nieuw systeem. ‘Maar omdat we hen uitgebreid hebben betrokken bij de besluitvorming, draaiden ze snel bij.’ Uiteindelijk ging de implementatie voor Mitsubishi vrij snel. ‘Dat kon omdat we werken met één systeem, waaruit een zo generiek mogelijke oplossing naar voren komt.’ Wat de dienst maatwerk maakt, zit hem in de details: bijvoorbeeld de koppeling met mediabureaus die betrokken zijn bij het merk. Wat levert het op? Mitsubishi stapte naar Adnovate om de kosten omlaag te brengen en voor een hoogwaardige oplossing voor dealers, die snel, flexibel en eenvoudig was. ‘Stel de concurrent komt met een aanbieding. Dan wil je hier als dealer snel op kunnen inspringen. Door bijvoorbeeld ook met een advertentie te komen over airconditioning. Via het platform kan zo’n dealer direct beschikken over het juiste materiaal voor het plaatsen van die advertentie.’ Cijfers kan Koomen niet geven, maar deze efficiëntieslag heeft de nodige voordelen opgeleverd. Daarbij houdt het systeem alle budgetten bij en is zichtbaar welke dealer een plaatsing heeft gedaan. ‘Mitsubishi heeft er belang bij de plaatsing van alle materialen via het systeem af te handelen.’ De uitrol van campagnes via de dealers naar klanten is vereenvoudigd en daarnaast zijn er nieuwe mogelijkheden die in de toekomst benut kunnen worden. Adnovate biedt bijvoorbeeld dm-tools waarmee dealers hun klanten op de hoogte kunnen houden van aanbiedingen en productinformatie. Leermomenten? Voor Mitsubishi was het een verademing, zegt Koomen, ‘maar het was ook niet zo moeilijk om over de vorige ervaringen heen te gaan.’ Juist omdat Koomen en zijn mensen uitgebreid met alle dealers hebben gesproken, heeft Adnovate veel koudwatervrees weg kunnen nemen. Wat hierbij ook hielp was de inschakeling van regionale sales managers. ‘Deze kregen een regionaal account en keken mee met de dealers en franchisenemers. Samen keken ze naar de status, naar de verkoop. Ook dit is weer in het belang van de centrale organisatie.’ Hiermee krijgt die centrale organisatie meer zicht op het gedrag van de dealers. Voelen deze zich niet op de vingers gekeken? ‘Het is meteen duidelijk voor hoeveel geld de dealers adverteren. En voor die dealers levert het systeem vooral gemak op.’ Fijnslijpen Ellen van Leeuwen is dealer communication specialist bij Mitsubishi Motor Sales Nederland. Als eerste advertisingcontactpersoon voor de dealers is zij dagelijks met het systeem in de weer. Om het gebruik te bevorderen en te optimaliseren, zij noemt het ‘fijnslijpen’, werkt zij nauw samen met Adnovate. ‘Het gebruik van Adnovate is niet verplicht, maar we moedigen het wel aan.’ Na een korte periode van gewenning zijn de gebruikers enthousiast over het systeem. ‘Na inloggen kan een dealer kiezen voor een autotype, dit laden met de eigen dealergegevens, eventueel een actieblok toevoegen en een krant en datum uitkiezen. Automatisch volgt een reservering bij het mediabureau. Het systeem neemt ze veel werk uit handen.’ Toekomstmogelijkheden? Nu al werkt Adnovate op internationaal niveau voor verschillende klanten. Zo maakt het systeem gebruik van een opmaakrobot, waarbij elk land hetzelfde beeld kan gebruiken, ondersteund door een tekst in de eigen taal. TomTom, Philips en Canon bieden op deze manier al materialen aan. Voor Mitsubishi is het nog niet zover, al heeft Oost-Europa al voorzichtig interesse getoond in het systeem van Adnovate. Pagina 22

Pagina 24

Heeft u een club blad, bladerbrochure of web spaarprogramma? Gebruik Online Touch: clubmagazine digitaliseren.

MarketingTribune 0x2 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication