MEDIATRIBUNE no 01 | februari 2009 MARKETING LEARNINGS | MEDIAMODEL 17 g Donderda 8 22 mei 200 www.ad.nl uit@ad.nl Festivals itzomer u Theater afzien Het grote on van de Asht Brothers Pagina 18 S INTERVIEW Wie speelt waar en waarom? - 15 Pagina’s 4 Mick Hucknall, Kiss, Bruce Springsteen, ck Herbie Hanco en Bon Jovi’s a Richie Sambor SAMENWERKING enda n handige ag festivals en ee ater, cabaret, e: musicals, the ati pagina’s inspir SPECIAL 24 Voor ZenithOptimedia betekent de AD Entertainmentgids een nieuwe stap in de samenwerking met zijn entertainmentklanten. Alle partijen – inclusief de AD-redactie – hebben zich ingespannen een product te maken waarin redactie en commercie op natuurlijke wijze en integer samenkomen. Voorop stond de redactionele onafhankelijkheid in de keuze van de mix van nieuwe en oudere producties, waarbij wel rekening werd gehouden met de wensen van de klanten. Bovendien kregen die klanten toestemming om eventueel feitelijke onjuistheden aan te passen. Pinkpop en North Sea Jazz tot een concert van Kiss, alles zat erin. Iedereen was trots. We zijn met beperkte financiële middelen tot iets geweldigs gekomen. Het was voor het eerst dat de redactie en de afdeling advertentie-exploitatie zo intensief samenwerkten. Ik representeerde ZenithOptimedia en merkte dat de klanten bij wie we langsgingen het heel leuk vonden dat we op deze manier te werk gaan.’ Het buiten de kaders denken heeft volgens Kok effect gehad bij het AD. ‘Vroeger waren redactie en advertentie-exploitatie eilanden. Er zat een enorme muur tussen. Nu hebben ze gezien dat als we vooraf overleggen, de redactie onafhankelijk blijft maar er wel overeenstemming ontstaat. Door informatie uit te wisselen komen ze samen tot nieuwe ideeën.’ Er waren meer neveneffecten. Zo wilde Stage Holding meteen vijfduizend exemplaren doordrukken om bij de verschillende theaters neer te leggen. Kok: ‘Het leukste neveneffect is dat dit project navolging heeft gekregen vanuit de filmhoek. Het AD heeft het initiatief van deze bijlage naar zich toe getrokken en de filmadverteerders benaderd. Daar is weer een krant uit gekomen gericht op film, met bijbehorende adverteerders en een op maat gemaakte redactieformule.’ Ook te gebruiken voor overige klanten? Niet concreet. Maar volgens Kok kan het concept wel aangepast worden aan de behoeften van de opdrachtgever. ‘Nu was het voor entertainment, maar ZenithOptimedia is ook sterk in luxe & cosmetica en het MKB. We kunnen moeiteloos zoiets neerzetten voor het midden- en kleinbedrijf. Bijvoorbeeld een tijdschrift maken in samenwerking met adverteerders, dat wordt meegeseald met Management Scope, De Zaak, Ondernemen of een andere titel. Wat dat betreft was de AD Entertainmentgids een absolute eyeopener voor ZenithOptimedia. Wat we hebben bedacht en hoe het is uitgewerkt, schept heel veel mogelijkheden. Je moet alleen wél uitkijken dat je niet te veel verplichtingen gaat scheppen. Je moet niet alles willen en moeten, maar out of the box denken als service naar de klanten.’ Volgens Kok levert meedenken met klanten altijd verrassingen op. ‘Vooral bij ZenithOptimedia is het strategisch heel goed onderbouwd. Je krijgt alleen niet altijd evenveel tijd, voor klanten kan het niet snel genoeg gaan. Maar neem je meer tijd, dan kom je tot verrassender zaken. Voordat de eerste Entertainmentgids werd bijgesloten, zijn er zeven, acht maanden overheen gegaan. Dat heeft gewerkt, mede door het enthousiasme van het AD. ‘Ze investeerden volop mee, alles tegen kostprijs. En dan is daar zomaar ineens een aanvullend product. En dat is ontzettend leuk.’ MTmediatribune_Learning.indd 17 06-02-2009 12:15:51 Pagina 16

Pagina 18

Heeft u een archief, issuu of web gidsen? Gebruik Online Touch: spaarprogramma digitaal bladerbaar maken.

MediaTribune 0x1 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication