9 a in 2009 Jacques Kuyf, ceo FD Mediagroep Bert Habets, ceo RTL Nederland Pim van der Feltz, country manager Google Nederland Jaar van de waarheid ‘2009 wordt het jaar van de waarheid. Media die de vernieuwing en verandering waar al jaren over wordt gepraat kunnen omzetten in daden, zullen het halen. Wie traditioneel blijft denken, niet. We moeten waarde creëren waar de consument ook voor wil betalen. Ook als bedrijf zullen we dit jaar herstructureren en innoveren. Bij FD Mediagroep zullen we verder gaan met wat we al eerder in gang hebben gezet, namelijk informatie verschaffen voor de ondernemende mens via verschillende media. Dus niet alleen de krant, maar ook radio, internet, boeken, bijeenkomsten en bijvoorbeeld masterclasses. Samen met adverteerders gaan we dichter naar de eindgebruiker toe. Want ook adverteerders hebben meer behoefte aan direct resultaat. Consumenten moeten ook weer voor informatie gaan betalen, en daar ook toe bereid zijn. Op dit moment wordt te vaak nieuws van elkaar overgenomen, zonder dat daarvoor wordt betaald. We googlen ons suf. Dat moet worden doorbroken. Gratis bestaat niet, naar mijn mening. Voor informatie op websites moet worden betaald, ook bij ons. Maar dat werkt alleen als je in staat bent om unieke relevantie en waardevolle informatie te bieden.’ Luisteren naar de klant ‘Het wordt steeds belangrijker voor mediabedrijven om heel dicht tegen de klanten aan te zitten en te luisteren naar hun wensen. Met klanten bedoel ik zowel consumenten als adverteerders. Weten wat zij willen en waar zij behoefte aan hebben is essentieel, nu en in de toekomst. Daarom ontwikkelen wij steeds meer crm-activiteiten om nóg meer kennis op te doen over onze consumenten, die we vervolgens weer in dienst kunnen stellen van de adverteerders. Daarnaast blijven we investeren in ons productaanbod, juist ook nu. We willen het aanbod verrijken en vernieuwen met een doorvertaling naar nieuwe media, zoals in ons programma Wie is de chef, waar naast het programma op de website een uitgebreide kookomgeving is gecreëerd. We merken dat adverteerders hier steeds meer behoefte aan hebben. Vaker en vaker trekken we samen op in een echt partnerschap, inhoudelijk en creatief. RTL heeft hiervoor de beschikking over een breed scala aan mogelijkheden, we werken met radio, tv, internet en mobiel.’ Internet als baken in onzekere tijden ‘Internet wordt steeds belangrijker in 2009. Dat was al zo, maar nu er onzekere tijden aankomen voor veel mensen wordt dat effect versterkt. 85 procent van de mensen heeft op dit moment een internetbreedbandverbinding. En 44 procent van de internetgebruikers gebruikt het internet om producten te onderzoeken en bijvoorbeeld prijzen te vergelijken voor het doen van een aankoop. Dat aantal zal komend jaar, als iedereen moet en wil bezuinigen, groeien. Internet is een heel relevant medium en dat zal ook alleen maar meer worden. Met onze zoektechnologie kunnen we er al voor zorgen dat mensen online vinden wat ze zoeken. Deze wetenschap passen we in toenemende mate ook toe bij displayreclame, samen met duizenden partnerwebsites. De consument krijgt steeds minder boodschappen in beeld waar hij geen behoefte aan heeft. Bedrijven kunnen veel doelgerichter te werk gaan, zowel in de boodschap als in de advertentie. Meer één-op-één communicatie is voor iedereen beter.’ MTmediatribune_Interview.indd 9 06-02-2009 11:55:47 Pagina 8

Pagina 10

Heeft u een nieuwsbrief, page gangster of internet clubbladen? Gebruik Online Touch: gebruiksaanwijzing van papier naar online converteren.

MediaTribune 0x1 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication