TRIBUNE 15 ‘Google lijkt niet te lijden onder de crisis’  Experimenteer meer In februari kruipen alle mediateers bij fotografie Ton van Til elkaar op het MWG congres (zie pagina Out & Play). Het enige thema van die dag, BEATE VAN DONGEN PARTNER VODW MARKETING maar dan wel extreem doorgevoerd, is ‘experimenteer’, bijvoorbeeld met een tiener als dagvoorzitter. Experimenteren kun je leren. Dat prikkelt de verbeelding, want het economisch klimaat lijkt er klaar voor. Dit zijn tijden van experimenten en creatieve oplossingen. Niet eens een stelling, maar een vraag: Experimenteren we te weinig in marketing en reclame? Zien we ergens leuke experimenten de laatste tijd?  Menig wereldburger heeft recentelijk een Coca-Cola-fontein gecreëerd met een Mentos-snoepje. En 16-jarigen moeten tegenwoordig gewoon weten hoe het is om een stickie gerookt te hebben. Experimenteren zit in ons bloed. Nieuwe dingen bedenken en proberen geeft een kick. De manier waarop bedrijven met experimenten omgaan verschilt. Ik ken ondernemingen waar alles volgens regeltjes en procedures moet. Dit maakt vrijuit experimenteren onmogelijk en slaat de creativiteit van medewerkers dood. Terwijl een succesvol experiment echte overtuigingskracht heeft en een mooie basis legt voor een breed geaccepteerde uitrol. Met het neerzetten van een nieuw idee als experiment hoef je als bedrijf niet meteen systemen, functieprofielen en structuren aan te passen of op ingewikkelde besluitvormingstrajecten te moeten wachten. Gelukkig zie ik ook bedrijven waar experimenten wel mogelijk zijn. Zo kwam KPN met zijn, inmiddels weer opgeheven, mobiele flirtdienst Ollo, heeft Rabobank in de Utrechtse wijk Lombok het Bricks & Clicks-kantoor neergezet en experimenteert de NS met het trendy vervoersmiddel Tuk Tuk. En neem Google, waar medewerkers één dag in de week vrijuit mogen experimenteren. Resultaat? Allerlei innovatieve applicaties. En juist Google lijkt momenteel geheel niet te lijden onder de crisis! Ik durf te stellen dat bedrijven die ruimte creëren om te experimenteren zorgen voor veel meer ondernemerschap bij de mensen. En dat is weer de basis voor een succesvol marktgericht bedrijf. De commercial van Lactacyd, gefilmd vanuit de vagina, is na een week van de buis gehaald. Te veel klachten. Een hoge prijs voor een experiment. Het experiment vraagt om lef. En dat is tegenstrijdig met de angst die de recessie oproept. 2009 begint onzeker, niemand weet waar het precies heen gaat. Wie de toekomst niet kan voorspellen, moet om zich heen kijken. Want als je om je heen kijkt, ontdek je tal van ideeën en kansen waarmee je de toekomst zélf kunt creëren. Een beetje zoals ondernemers naar de wereld kijken. Die vragen zich niet af: ‘Hoe kan ik later rijk worden?’, maar die zien in het hier en nu gouden kansen. Ook de ondernemersgeest in jezelf aanwakkeren? Vergeet dan dit jaar de ‘mba in een dag’ en de masterclasses brand management. Vraag dit jaar (als goedmakertje voor uitblijvende loonstijgingen) om een mindfulness-training. Mindfulness, een beetje zweverig klinkende aandachtstraining die inmiddels echter wetenschappelijk is bewezen en gepraktiseerd wordt door gediplomeerde psychologen, helpt je om in het moment te leven. Wie in het moment leeft is niet bang voor wat komen gaat en dus creatiever. Dus lees deze column even heel bewust. Voel het papier in je handen. Voel de stoel onder je billen. Hoor het geroezemoes van collega’s om je heen. Zo, nu ben je even helemaal in het nu. Wie weet helpt het. In deze overspannen maatschappij kunnen we alle hulp gebruiken. THECLA SCHAEFFER CLIENT SERVICES DIRECTOR BIJ FHV BBDO ‘Het experiment vraagt om lef’ Pagina 14

Pagina 16

Heeft u een onderwijs magazine, issuu of digi-clubbladen? Gebruik Online Touch: cursus digitaal uitgeven.

MarketingTribune 0x2 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication