Skybox daartoe enige aanleiding kan hebben gegeven. Gekocht bestand dus. Heb al minstens tien keer post teruggestuurd aan Boudewijn Poelmann en z’n overbetaalde staf met de vraag of ze de vuigheid thuis willen laten, maar zonder resultaat. Ik zou me kapot schamen als ik er zou werken en mijn baas gooide zulke bagger richting willekeurig welke argeloze Nederlander, maar het werkt kennelijk, dus het is goede marketing. Nu de reputatie. Eén van de logo’s die de PCL op zijn site mag voeren is dat van het Rode Kruis. Daar betaalt de PCL jaarlijks 4 miljoen voor. Datzelfde Rode Kruis wilde in 2002 de producenten van het poeslieve Ja zuster, nee zuster voor de rechter slepen omdat de functie van het kruis, dat wereldwijd slachtoffers en hulpverleners beschermt, door de film ‘werd aangetast’. Kwestie van reputatie. Toen farmaciebedrijf Johnson & Johnson, dat het rode kruis al langer gebruikt dan het Rode Kruis, het in 2007 bestond juist de hulpverleners voor de rechter te dagen, noemde Mark Everson van het Rode Kruis dat nog ‘obsceen’ en ‘gericht op het behalen van meer omzet’. Was het niet, maar de retoriek van Everson was helder. Ik zou tegen alle goede doelen die worden gesponsord door de PCL willen zeggen: Doe je ogen dicht, denk aan je reputatie en trek dan eens zo’n willekeurige PCL-envelop open. Hoe obsceen wil je zijn? luuk.ros@lenthe.nl TrendReport: marketeer ís niet gek cover mec ha n ics • redactioneel Obscene reputatie • Glorieus onwetenschappelijk, maar veel gelezen en bediscussieerd is het jaarlijkse Pim Marketing TrendReport, dat 27 januari voor een afgeladen zaal in Utrecht werd gepresenteerd aan leden van het Platform Innovatie in Marketing. Evenals voorgaande jaren ploeterde docent, publicist en adviseur Egbert Jan van Bel in opdracht van het Pim door stapels boeken, artikelen, onderzoeken en persoonlijke gesprekken om Reputatie komt te voet en gaat te paard schijnt een Chinees gezegde te zijn. Op ons digitale trapveldje Facts Inside, bij de vrienden van Marketingfacts, ontstond onlangs een geweldig debat over online communicatie en reputatie. Zoekt u ‘m daar vooral nog even op via ‘rubrieken facts inside’. Daar moest ik aan denken toen ik thuis het zoveelste poststuk uit m’n brievenbus viste dat het überproleterigste, door- en doorfoutste campingbedrijf van Nederland, de Postcode Loterij (PCL), me meent te mogen toezenden. Direct mails vol met miljoenenkanjers, cadeaucodes, dikke presentatoren en gepersonaliseerde creditcards met zielige tijgers. Een colportagedieptepunt van beschaving. Gestuurd aan naam en toenaam, zonder dat ooit ook maar één contact, laat staan deelname, kort nieuws ◾ Super de Boer heeft tien winkels aangewezen voor een test met zijn prijsprofiel die circa drie maanden gaat duren. Volgens distrifood.nl gaat het aantal folderaanbiedingen in de testwinkels omlaag van zestig naar vijftien. Deze actieproducten zijn dusdanig scherp geprijsd, dat de organisatie rekent op een toeloop van nieuwe klanten. Super de Boer hoopt die consumenten vervolgens met een ruim aanbod instore-aanbiedingen extra te verleiden. Omkatten ING gaat door • ‘Geef toe, het geeft toch een koninklijk gevoel’, zegt de ene oranje leeuw. Zegt de andere: ‘Ja, dankzij mijn blauwe bloed’. De omkat-operatie van Postbank naar ING is in volle gang met fraaie copy. Maar ook met forse hindernissen: topman Tilmant weg, extra overheidsinjecties, Jan Hommen nieuwe ceo, ontslagen, de woekerpolis-affaire die doorsluimert. Plus critici die menen dat de Postbank moet worden gespaard. ‘De consument vertrouwt de Postbank veel meer dan de ING Bank’, reageerde Paul Moers van bureau High Value in De Telegraaf op basis van de Financial Trust Index van de krant. En GeenStijl parodieert (zie afbeelding). Gaat Pagina 3

Pagina 5

Heeft u een brochure, digibrochure of internet gebruiksaanwijzingen? Gebruik Online Touch: gebruiksaanwijzing van pdf naar online converteren.

MarketingTribune 0x2 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication