12 marketing analyse tekst Jaap van Sandijk Back to basics Waar zijn voor adverteerders en mediabureaus straks de meeste euro’s te verdienen? Omdat adverteerders in onzekere tijden liever geen risico nemen, lijkt er een pas op de plaats te worden gemaakt en gaan de traditionele media daar garen bij spinnen – zo leert althans een rondgang langs mediabureaus. Content is king. Die kenden we al, maar anno 2009 is content terug van – nooit – weggeweest. Zegt Linda Boks, ceo van ZenithOptimedia Nederland. ‘Media stellen steeds vaker hun content open aan de adverteerder, die meelift op het succes. Aan de andere kant verdient het medium – in dit geval vaak tv-zender of tijdschrift – weer aan zijn content.’ Het klinkt als een winwin- of een mes-snijdt-aan-twee-kantenverhaal en dat is het eigenlijk ook, meent Boks. ‘Kijk naar het tv-programma Herrie aan de Horizon, dat is gesponsord door de Holland Amerika Lijn. Dat is een effectieve en verrassende manier van campagne voeren. Je geeft het een versneller.’ Door het meeliften van adverteerders op content zullen tijdschriften en tv de komende tijd een boost krijgen, verwacht Boks. ‘Kranten kunnen daar ook aan meedoen, maar ik denk dat hoofdredacteuren zich daarover wel heel erg op het hoofd zullen krabben.’ Overigens, voegt Boks daaraan toe, die contentgerelateerde reclame is een extra middel bovenop de traditionele inkoop, die onverminderd door zal blijven gaan – ook de komende jaren zal tv blijven scoren. ‘De laatste periode van het jaar waren de reguliere spotseconden helemaal zelfs niet meer beschikbaar.’ Massamedia zijn wat haar betreft totaal niet uit de gratie. ‘Schieten met hagel? Ik wou dat ik altijd zo kon schieten! Televisie blijft effectief.’ Traditioneel of niche? Slinkende budgetten Ook Marceline Beijer, ceo van Kobalt, verwacht dat tv voorlopig de absolute hoofdrol zal blijven opeisen als reclamemedium in medialand. ‘Door de recessie kiezen adverteerders op korte termijn voor de veilige hoek. Ze keren meer en meer terug naar tv en met name naar de grote zenders. Budgetten slinken en adverteerders zoeken zekerheden, ten koste van de niches. In welke mate de budgetten slinken verschilt per branche, maar uit indicaties van adverteerders blijkt dat deze met 10 tot 20 pro- MTmediatribune_Analyse.indd 12 06-02-2009 11:57:08 Pagina 11

Pagina 13

Interactieve digi nieuwsbrief, deze drukwerk of spaarprogramma is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar publiceren van online drukwerk.

MediaTribune 0x1 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication